Digitaalinen asiakaskokemus tilitoimistossa
Petäjä, Johanna; Wallin, Susanna (2017)
Petäjä, Johanna
Wallin, Susanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801151321
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801151321
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantona oli selvittää tilitoimisto KHV Finance Oy:n asiakkaiden digitaalista asiakaskokemusta sekä asiakastyytyväisyyttä. Tutkimuksella selvitettiin myös asiakkaiden kiinnostusta ottaa käyttöön uusia digitaalisia lisäpalveluita.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui kolmesta osasta: asiakaskokemus, digitaalinen taloushallinto ja digitaalinen asiakaskokemus tilitoimistossa. Ensimmäisessä osassa käsiteltiin asiakaskokemusta, sen eri osa-alueita sekä asiakaskokemuksen johtamista. Toisessa osassa tarkasteltiin taloushallinnon digimurrosta ja sen tuomia toimintamallien muutoksia. Kolmannessa osassa syvennytään digitaaliseen asiakaskokemukseen tilitoimistossa, jossa kuvataan sähköisen taloushallinnon käyttöönottoa tilitoimistossa sekä digitalisaation hyötyjä asiakkaille.
Määrällinen tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä elokuussa 2017 kaikille KHV Finance Oy:n asiakkaille. Kyselylomake toteutettiin Google Formsilla. Linkki kyselyyn lähetettiin KHV Finance Oy:n 131 asiakkaalle sähköpostitse ja siihen vastasi 44 asiakasyritystä. Tutkimuksen vastausprosetiksi muodostui 34 prosenttia.
Tutkimustulosten mukaan asiakasyritykset olivat pääosin tyytyväisiä saamaansa asiakaspalveluun sekä pitävät tärkeänä, että yrityksellä on oma nimetty kirjanpitäjä. Osalla yrityksistä oli kiinnostusta ottaa käyttöön uusia sähköisiä palveluita kuten budjetointi ja raportointityökalut. Digitaaliseen asiakaskokemukseen vastaajat olivat pääosin tyytyväisiä. Tutkimuksessa nousi esille merkittävimpänä kehitysehdotuksena asiakasyritysten opastaminen taloushallinnon ohjelmiston käytössä. Tilitoimiston tulisi varmistaa, että asiakkailla on tarvittava osaaminen sähköisen taloushallinnon ohjelmiston Netvisorin eri osa-alueiden käyttöön.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui kolmesta osasta: asiakaskokemus, digitaalinen taloushallinto ja digitaalinen asiakaskokemus tilitoimistossa. Ensimmäisessä osassa käsiteltiin asiakaskokemusta, sen eri osa-alueita sekä asiakaskokemuksen johtamista. Toisessa osassa tarkasteltiin taloushallinnon digimurrosta ja sen tuomia toimintamallien muutoksia. Kolmannessa osassa syvennytään digitaaliseen asiakaskokemukseen tilitoimistossa, jossa kuvataan sähköisen taloushallinnon käyttöönottoa tilitoimistossa sekä digitalisaation hyötyjä asiakkaille.
Määrällinen tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä elokuussa 2017 kaikille KHV Finance Oy:n asiakkaille. Kyselylomake toteutettiin Google Formsilla. Linkki kyselyyn lähetettiin KHV Finance Oy:n 131 asiakkaalle sähköpostitse ja siihen vastasi 44 asiakasyritystä. Tutkimuksen vastausprosetiksi muodostui 34 prosenttia.
Tutkimustulosten mukaan asiakasyritykset olivat pääosin tyytyväisiä saamaansa asiakaspalveluun sekä pitävät tärkeänä, että yrityksellä on oma nimetty kirjanpitäjä. Osalla yrityksistä oli kiinnostusta ottaa käyttöön uusia sähköisiä palveluita kuten budjetointi ja raportointityökalut. Digitaaliseen asiakaskokemukseen vastaajat olivat pääosin tyytyväisiä. Tutkimuksessa nousi esille merkittävimpänä kehitysehdotuksena asiakasyritysten opastaminen taloushallinnon ohjelmiston käytössä. Tilitoimiston tulisi varmistaa, että asiakkailla on tarvittava osaaminen sähköisen taloushallinnon ohjelmiston Netvisorin eri osa-alueiden käyttöön.