Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Julkaisut
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Julkaisut
  • Näytä viite

Öljyntorjuntakoulutuksen ja -osaamisen nykytila : SCAROIL-hankkeen selvitys öljyntorjunnan koulutustarpeista

Halonen, Justiina; Rantavuo, Emmi; Altarriba, Elias (2017)

Avaa tiedosto
Xamk_tutkii_4_sahkoinen_17012018.pdf (10.94Mt)
Lataukset: 


Halonen, Justiina
Rantavuo, Emmi
Altarriba, Elias
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-344-066-1
Tiivistelmä
Tämä tutkimus on tehty osana SCAROIL (Simulator Training for Cargo Handling and Oil Recovery, S20604) -hanketta, jossa luodaan simulaatiopohjainen öljyntorjunnan koulutusmalli. Koulutuksen suunnittelun pohjaksi toteutettiin tässä raportissa esiteltävä osaamiskartoitus. Osaamiskartoituksessa tutkittiin öljyntorjuntatoimijoiden nykyisen osaamisen tasoa öljyntorjunnan eri osa-alueilla. Menetelmänä käytettiin määrällistä kyselytutkimusta, johon ovat vastanneet eri organisaatioiden öljyntorjunnan vastuuhenkilöt. Lisäksi toinen kyselytutkimus osoitettiin torjuntaorganisaatioiden työntekijöille. Tulokset osoittavat, että öljyntorjunnan koulutukselle on kysyntää. Koulutustarvetta nähdään erityisesti torjunta- ja keräystyön menetelmä- ja kalusto-osaamisessa, torjuntatyön suorittamisessa haastavissa olosuhteissa sekä torjuntaoperaation kokonaishallinnassa pitkäkestoisissa operaatiossa. Osaaminen koettiin vahvaksi muun muassa tiedustelussa sekä herkkien lajien huomioinnissa. Raportissa esitettävät tulokset osaamistasoista perustuvat kunkin vastaajan subjektiiviseen näkemykseen; osaamista ei ole muulla tavoin mitattu. Yksittäisten lukuarvojen sijaan merkittävämpää on öljyntorjunnan osaamisalueiden sijoittuminen suhteessa toisiinsa. Tämän perusteella voidaan osoittaa ne osa-alueet, joihin tulevan koulutuksen on tarkoituksenmukaisinta keskittyä.
Kokoelmat
  • Julkaisut
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste