Kilpailukykyisen vaatetusalan yrityksen perustaminen Lahteen
Solkio, Heidi (2017)
Solkio, Heidi
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801241603
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801241603
Tiivistelmä
Yrityksen perustaminen vaatii kovaa työtä, halua ja rohkeutta aloittavalta yrittäjältä. Uusi yritys menestyy, jos se on kilpailukykyinen. Varsinkin vaatetusalan yrittäjän on uskottava itseensä, tuotteisiinsa ja taitoihinsa, jotta uskaltaa perustaa yrityksen tänä päivänä. Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia kilpailukykyisen vaatetusalan yrityksen perustamista Lahteen. Tutkimuksen pääongelmana on löytää tekijöitä, joista muodostuu kilpailukyky uudelle yritykselle.
Opinnäytetyön teoriaosassa kerrotaan, mitä aloittavan yrittäjän tulee huomioida yritystä perustettaessa. Hyvä liiketoimintasuunnitelma selvittää, miten perustaminen toteutetaan, ja auttaa yrittäjää rahoituksen saamisessa. Rahoituslaskelmat tehdään liiketoimintasuunnitelman tueksi. Tärkeintä on toimiva liikeidea. Teoriaosassa tarkastellaan myös yrityksen erilaisia markkinointikanavia, joiden avulla mahdolliset asiakkaat löytävät yrityksen.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto hankittiin teemahaastattelun avulla, johon ennakkoon valittiin viisi henkilöä. He edustivat mahdollisia potentiaalisia asiakkaita. Raportin empiirisessä osuudessa esitellään tuloksia, joita tutkimuksesta saatiin ja johtopäätöksiä, joita tehtiin tutkimustulosten pohjalta.
Tutkimustulokset osoittavat, että kilpailukykyinen yritys muodostuu luovan ja innovatiivisen yrittäjän lisäksi tuotteista, jotka erottuvat kilpailijoiden tuotteista ja jotka ovat hinta-laatu -suhteiltaan hyviä. Tuotteen hinnalla on suuri merkitys, joten yrityksen on hinnoiteltava tuotteet maltillisesti menestyäkseen markkinoilla. Tehty tutkimus auttaa uutta yrittäjää pohtimaan liikeideaa, laatimaan liiketoimintasuunnitelman sekä toteuttamaan käytännön perustamistoimet.
Opinnäytetyön teoriaosassa kerrotaan, mitä aloittavan yrittäjän tulee huomioida yritystä perustettaessa. Hyvä liiketoimintasuunnitelma selvittää, miten perustaminen toteutetaan, ja auttaa yrittäjää rahoituksen saamisessa. Rahoituslaskelmat tehdään liiketoimintasuunnitelman tueksi. Tärkeintä on toimiva liikeidea. Teoriaosassa tarkastellaan myös yrityksen erilaisia markkinointikanavia, joiden avulla mahdolliset asiakkaat löytävät yrityksen.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto hankittiin teemahaastattelun avulla, johon ennakkoon valittiin viisi henkilöä. He edustivat mahdollisia potentiaalisia asiakkaita. Raportin empiirisessä osuudessa esitellään tuloksia, joita tutkimuksesta saatiin ja johtopäätöksiä, joita tehtiin tutkimustulosten pohjalta.
Tutkimustulokset osoittavat, että kilpailukykyinen yritys muodostuu luovan ja innovatiivisen yrittäjän lisäksi tuotteista, jotka erottuvat kilpailijoiden tuotteista ja jotka ovat hinta-laatu -suhteiltaan hyviä. Tuotteen hinnalla on suuri merkitys, joten yrityksen on hinnoiteltava tuotteet maltillisesti menestyäkseen markkinoilla. Tehty tutkimus auttaa uutta yrittäjää pohtimaan liikeideaa, laatimaan liiketoimintasuunnitelman sekä toteuttamaan käytännön perustamistoimet.