Läheisensä menettäneen lapsen kohtaaminen päivähoidossa
Shemeikka, Verna-Helena; Sirén, Neea (2017)
Shemeikka, Verna-Helena
Sirén, Neea
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801251635
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801251635
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa läheisensä menettäneen lapsen kohtaamista tukeva opas, joka on suunnattu varhaiskasvatuksen työntekijöille. Läheisen kuolema on lapselle traumaattinen kriisi, jonka käsittelemisessä lapsi tarvitsee aikuisen tukea sekä turvallista läsnäoloa ja vuorovaikutusta. Aikuisen velvollisuus on huolehtia, että lapsi saa apua menetyksestä selviytymisessä. Lapsen selviytymistä edistää kodin ja päivähoidon välinen avoin yhteistyö, sekä yhteinen tavoite tukea lapsen toipumisprosessia menetyksen jälkeen lapsen kokemusta väheksymättä ja aliarvioimatta. Oppaalla halutaan kannustaa avoimeen keskusteluun ja puheeksi ottamiseen menetyksen kokeneen perheen kanssa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa keskitytään perusteellisemmin ja laajemmin oppaan sisällön teemoihin ja aiheisiin. Keskeisimpiä teemoja ovat surevan lapsen oireilun tunnistaminen, selviytymisen tukeminen, kuolemaan ja läheisen menettämiseen liittyvät erityispiirteet sekä muutamat erilaiset menetelmät varhaiskasvattajan työn tueksi menetyksen kokeneen lapsen kanssa työskennellessä.
Opinnäytetyöprosessin alussa teetettiin kirjallinen kysely, jolla kartoitettiin päiväkodin henkilökunnan ehdotuksia ja toiveita liittyen oppaan sisältöön. Kartoittamisen avulla pyrittiin huomioimaan päiväkodin tarpeet ja luomaan yhteistyökumppania mahdollisimman monipuolisesti palveleva, käytännönläheinen opas. Opinnäytetyöprosessin loppuvaiheessa henkilökunnalta kerättiin palaute ja kommentit oppaasta, ja tällöin heillä oli vielä mahdollisuus ilmaista muutosehdotuksia.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa keskitytään perusteellisemmin ja laajemmin oppaan sisällön teemoihin ja aiheisiin. Keskeisimpiä teemoja ovat surevan lapsen oireilun tunnistaminen, selviytymisen tukeminen, kuolemaan ja läheisen menettämiseen liittyvät erityispiirteet sekä muutamat erilaiset menetelmät varhaiskasvattajan työn tueksi menetyksen kokeneen lapsen kanssa työskennellessä.
Opinnäytetyöprosessin alussa teetettiin kirjallinen kysely, jolla kartoitettiin päiväkodin henkilökunnan ehdotuksia ja toiveita liittyen oppaan sisältöön. Kartoittamisen avulla pyrittiin huomioimaan päiväkodin tarpeet ja luomaan yhteistyökumppania mahdollisimman monipuolisesti palveleva, käytännönläheinen opas. Opinnäytetyöprosessin loppuvaiheessa henkilökunnalta kerättiin palaute ja kommentit oppaasta, ja tällöin heillä oli vielä mahdollisuus ilmaista muutosehdotuksia.