Case: Tubecon -tapahtuman kehittäminen asiakaslähtöisemmäksi tubettajanäkökulmasta
Olkkonen, Milla (2018)
Olkkonen, Milla
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801241581
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801241581
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön toimeksiantaja on Suomen Tubetapahtumat Oy. Tutkimuksellisen kehittämistehtävän tavoite oli tuottaa kehittämisideoita Tubecon -tapahtuman tekemiseksi asiakaslähtöisemmäksi sisällöntuottajien (arkikielisesti tubettajien) näkökulmasta. Työn tarkoitus ja toimeksianto olivat selvittää, mitä ongelmakohtia tubettajat näkevät tapahtumassa, ja minkälaisia uudistuksia ja muutoksia he toivoisivat. Heiltä kerätyn aineiston analysoinnin jälkeen tuotettiin kehitysehdotukset, joista toimeksiantaja hyötyy vuoden 2018 tapahtuman suunnittelussa ja toteutuksessa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa kehitysehdotuksia tutkimusaineistosta, metodina käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Teoreettisessa viitekehyksessä esitellyt käsitteet liitettiin aineistosta nostettuun teoriaan, jolloin syntyi kehitysehdotuksia yrityksen toiminnan kehittämiseksi asiakaslähtöisemmäksi tubettajien näkökulmasta. Toimeksiantoa lähestytään tapaustutkimuksen näkökulmasta, sillä opinnäytetyön tulokset käsittelevät tämän yrityksen järjestämää tapahtumaa.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin teemahaastattelua. Opinnäytetyötä varten haastateltiin neljää tubettajaa, jokaista puhelimitse. Haastattelut litteroitiin, jonka jälkeen litteroitu aineisto käsiteltiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Haastatteluiden tulosten mukaan Tubecon ei nykyisenä konseptinaan ole tubettajanäkökulmasta asiakaslähtöinen tapahtuma, sillä sen toiminnan keskiössä on yritys, ei asiakas(ryhmät). Asiakaslähtöisen toiminnan kehittämiseksi ehdotettiin asiakasryhmän/ryhmien asettamista nykyistä paremmin toiminnan keskiöön, palautteen nykyistä parempaa vastaanottamista ja käsittelyä, sekä nykyistä rehellisempää viestintää. Opinnäytetyön tuloksia voidaan käyttää alkuna ja työkaluna yrityksen omalle asiakaslähtöisen toiminnan kehittämiselle.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa kehitysehdotuksia tutkimusaineistosta, metodina käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Teoreettisessa viitekehyksessä esitellyt käsitteet liitettiin aineistosta nostettuun teoriaan, jolloin syntyi kehitysehdotuksia yrityksen toiminnan kehittämiseksi asiakaslähtöisemmäksi tubettajien näkökulmasta. Toimeksiantoa lähestytään tapaustutkimuksen näkökulmasta, sillä opinnäytetyön tulokset käsittelevät tämän yrityksen järjestämää tapahtumaa.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin teemahaastattelua. Opinnäytetyötä varten haastateltiin neljää tubettajaa, jokaista puhelimitse. Haastattelut litteroitiin, jonka jälkeen litteroitu aineisto käsiteltiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Haastatteluiden tulosten mukaan Tubecon ei nykyisenä konseptinaan ole tubettajanäkökulmasta asiakaslähtöinen tapahtuma, sillä sen toiminnan keskiössä on yritys, ei asiakas(ryhmät). Asiakaslähtöisen toiminnan kehittämiseksi ehdotettiin asiakasryhmän/ryhmien asettamista nykyistä paremmin toiminnan keskiöön, palautteen nykyistä parempaa vastaanottamista ja käsittelyä, sekä nykyistä rehellisempää viestintää. Opinnäytetyön tuloksia voidaan käyttää alkuna ja työkaluna yrityksen omalle asiakaslähtöisen toiminnan kehittämiselle.