Digitaalisen markkinointiviestinnän kehittämissuunnitelma
Hänninen, Carina; Vakkilainen, Maija (2018)
Hänninen, Carina
Vakkilainen, Maija
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801281718
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801281718
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda digitaalisen markkinointiviestinnän kehittämissuunnitelma. Opinnäytetyön muodoksi valittiin toiminnallinen opinnäytetyö ja työ koostuu sekä opinnäytetyöraportista, että tuotoksesta. Tämän työn tuotos oli toimeksiantajalle laadittu digitaalisen markkinointiviestinnän kehittämissuunnitelma vuodelle 2018. Työn toimeksiantajana toimi espoolainen keittiökiintokalusteita myyvä liike Aran Studio Espoo.
Työn tietoperusta luotiin markkinointiviestintää ja sen suunnitteluprosessia käsittelevistä julkaisuista. Tietoperustassa käsiteltiin lisäksi sisältömarkkinoin ja hakukoneoptimoinnin tärkeää roolia digitaalisessa markkinointiviestinnässä.
Työn menetelmänä käytettiin benchmarking menetelmää, eli vertailukehittämistä. Vertailukehittämisen kohteina toimivat valittujen yrityksien digitaalinen markkinointiviestintä omilla kotisivuilla, Googlessa ja Facebookissa. Markkinointiviestinnässä kiinnitettiin erityisesti huomiota sisältöön ja sisältöjen luonteeseen eri kanavissa.
Suunnitelmassa korostui, miten tärkeässä roolissa relevantti ja asiakaslähtöinen sisältö toimii digitaalisessa markkinointiviestinnässä. Kaikilla kanavilla oli ainutlaatuinen roolinsa yritykselle valitussa markkinointiviestintämixissä, mutta sisältö oli ratkaiseva tekijä asiakkaiden mielenkiinnon herättämisessä. Suunnitelmasta ilmeni myös se, että digitaalisen markkinointiviestinnän keskuksena tulisi toimia toimeksiantajan omat kotisivut. Kotisivujen tulisi muiden markkinointiviestinnän kanavien kaltaisesti olla luotu asiakaslähtöisesti ja käyttäjäystävällisiksi. Tämä varmistaa sen, että toimeksiantajan tarjoama on löydettävissä hakukoneista internetin tietoa tulvivan maailman keskeltä.
Opinnäytetyön toimeksiantaja arvioi opinnäytetyön tulokset hyödyllisiksi ja he tulevat käyttämään laadittua suunnitelmaa vuoden 2018 markkinointiviestinnässään.
Työn tietoperusta luotiin markkinointiviestintää ja sen suunnitteluprosessia käsittelevistä julkaisuista. Tietoperustassa käsiteltiin lisäksi sisältömarkkinoin ja hakukoneoptimoinnin tärkeää roolia digitaalisessa markkinointiviestinnässä.
Työn menetelmänä käytettiin benchmarking menetelmää, eli vertailukehittämistä. Vertailukehittämisen kohteina toimivat valittujen yrityksien digitaalinen markkinointiviestintä omilla kotisivuilla, Googlessa ja Facebookissa. Markkinointiviestinnässä kiinnitettiin erityisesti huomiota sisältöön ja sisältöjen luonteeseen eri kanavissa.
Suunnitelmassa korostui, miten tärkeässä roolissa relevantti ja asiakaslähtöinen sisältö toimii digitaalisessa markkinointiviestinnässä. Kaikilla kanavilla oli ainutlaatuinen roolinsa yritykselle valitussa markkinointiviestintämixissä, mutta sisältö oli ratkaiseva tekijä asiakkaiden mielenkiinnon herättämisessä. Suunnitelmasta ilmeni myös se, että digitaalisen markkinointiviestinnän keskuksena tulisi toimia toimeksiantajan omat kotisivut. Kotisivujen tulisi muiden markkinointiviestinnän kanavien kaltaisesti olla luotu asiakaslähtöisesti ja käyttäjäystävällisiksi. Tämä varmistaa sen, että toimeksiantajan tarjoama on löydettävissä hakukoneista internetin tietoa tulvivan maailman keskeltä.
Opinnäytetyön toimeksiantaja arvioi opinnäytetyön tulokset hyödyllisiksi ja he tulevat käyttämään laadittua suunnitelmaa vuoden 2018 markkinointiviestinnässään.