Lasten fyysinen aktiivisuus toiminnallisten oppituntien aikana
Jäppinen, Nora; Koskinen, Piia (2017)
Jäppinen, Nora
Koskinen, Piia
Saimaan ammattikorkeakoulu
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801251637
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801251637
Tiivistelmä
Opinnäyteyön tarkoituksena oli selvittää, millaista on lasten fyysinen aktiivisuus toiminnallisten oppituntien aikana. Tutkimuksessa vertailtiin kahta rinnakkaista alakoululuokkaa, joista toiseen kohdistui toiminnallisen opetuksen keinoja lisäävä interventio ja toisen ryhmän opetus säilyi ennallaan.
Tutkimus toteutettiin yhteistyössä lappeenrantalaisen alakoulun kanssa. Tutkimushenkilöiden lukumäärä oli ryhmässä A n=14 ja ryhmässä B n=11. Tutkimusaineisto kerättiin Polar Active -aktiivisuusrannekkeilla. Tutkimusaineisto käsitti luokanopettajan oppitunnit yhden viikon ajalta.
Tutkimusaineisto analysoitiin IBM SPSS 22.0 -ohjelmalla. Tutkimuksen tuloksista havaittiin, että ryhmien välille ei syntynyt eroa fyysisessä kokonaisaktiivisuudessa (p= 0,756). Ryhmien välille syntyi kuitenkin eroa fyysisen aktiivisuuden kuormittavimmalla (tehokas +) tasolla (p= 0,010). Tuloksia ei voida pienen tutkimusjoukon vuoksi yleistää.
Opinnäytetyön aiheeksi valikoitui lasten fyysisen aktiivisuuden tutkiminen toiminnallisten oppituntien aikana, koska tutkimusten mukaan lasten fyysinen inaktiivisuus on yleistynyt, mikä aiheuttaa laajoja yksilöä ja yhteiskuntaa rasittavia terveyshaittoja. Lisäksi tutkimuksen yhteistyökumppanina toimineessa koulussa oli kiinnostusta selvittää toiminnallisen opetuksen vaikutuksia lasten fyysiseen aktiivisuuteen oppituntien aikana.
Tutkimus toteutettiin yhteistyössä lappeenrantalaisen alakoulun kanssa. Tutkimushenkilöiden lukumäärä oli ryhmässä A n=14 ja ryhmässä B n=11. Tutkimusaineisto kerättiin Polar Active -aktiivisuusrannekkeilla. Tutkimusaineisto käsitti luokanopettajan oppitunnit yhden viikon ajalta.
Tutkimusaineisto analysoitiin IBM SPSS 22.0 -ohjelmalla. Tutkimuksen tuloksista havaittiin, että ryhmien välille ei syntynyt eroa fyysisessä kokonaisaktiivisuudessa (p= 0,756). Ryhmien välille syntyi kuitenkin eroa fyysisen aktiivisuuden kuormittavimmalla (tehokas +) tasolla (p= 0,010). Tuloksia ei voida pienen tutkimusjoukon vuoksi yleistää.
Opinnäytetyön aiheeksi valikoitui lasten fyysisen aktiivisuuden tutkiminen toiminnallisten oppituntien aikana, koska tutkimusten mukaan lasten fyysinen inaktiivisuus on yleistynyt, mikä aiheuttaa laajoja yksilöä ja yhteiskuntaa rasittavia terveyshaittoja. Lisäksi tutkimuksen yhteistyökumppanina toimineessa koulussa oli kiinnostusta selvittää toiminnallisen opetuksen vaikutuksia lasten fyysiseen aktiivisuuteen oppituntien aikana.