Sosiaalisen median markkinointiviestinnän suunnittelu, case: Taidekoulu Estradi
Heikkinen, Titta (2018)
Heikkinen, Titta
Saimaan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802011911
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802011911
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella toimeksiantajalle sosiaalisen median käyttöä helpottavia ratkaisuja. Näihin lukeutuu sosiaalisen median viestintäsuunnitelma sekä sosiaalisen median markkinointiviestinnän vuosikalenteri. Opinnäytetyön tarkoituksena oli käydä läpi asioita, jotka ovat merkityksellisiä sosiaalisen median markkinointia ja viestintää tehtäessä. Opinnäytetyössä käytiin läpi kaikki ne osatekijät, jotka vaikuttavat siihen, kuinka yritys nähdään sosiaalisessa mediassa ja millaisen brändimielikuvan se itsestään antaa.
Opinnäytetyön teoriaosuus sekä toiminnallisen osuuden kirjallinen osuus seuraavat tiiviisti teoreettista viitekehystä. Siinä yhdistyvät markkinoinnin suunnitelmallisuus, inbound-markkinointi, viestintä ja sosiaalinen media, jotka yhdessä vaikuttavat yrityksen tunnettuuteen.
Tämä opinnäytetyö oli toiminnallinen opinnäytetyö. Toiminnallisen osuuden tietopohja perustuu tekijän jo hallussa olevaan tietoon, jota täydennettiin kirjallisuuslähteiden ja muiden asiantuntijalähteiden avulla läpi koko työn. Työn tekijä perehtyi jatkuvasti sosiaalisen median eri kanavien toimintoihin ja päivityksiin saadakseen uusimman mahdollisen tiedon työn tekemistä varten. Toimeksiantajan kanssa käytiin läpi kaikki työn kannalta oleelliset asiat workshop-tapaamisien avulla. Tapaamisia varten opinnäytetyön tekijä keräsi ylös työn kannalta merkityksellisimmät kysymykset työn teoriapohjaan perustuen. Vastaukset kirjattiin ylös haastattelun tapaisesti. Tämän avulla haluttiin päästä mahdollisimman lähelle toimeksiantajaa, jotta suunnitelmallinen työ oli mahdollista toteuttaa.
Työn lopputuloksena syntyi kirjallinen suunnitelma sosiaalisessa mediassa toimimista, erityisesti siellä tapahtuvaa markkinointiviestintää, varten. Lisäksi sosiaalisen median viestintäsuunnitelma ja markkinointiviestinnän vuosikalenteri ovat sellaisinaan toimeksiantajan käyttöön tarkoitettuja tuotoksia. Toimeksiantajayritys hyötyi käytännönläheisesti tästä opinnäytetyöstä ja sen tuotoksista.
Opinnäytetyön teoriaosuus sekä toiminnallisen osuuden kirjallinen osuus seuraavat tiiviisti teoreettista viitekehystä. Siinä yhdistyvät markkinoinnin suunnitelmallisuus, inbound-markkinointi, viestintä ja sosiaalinen media, jotka yhdessä vaikuttavat yrityksen tunnettuuteen.
Tämä opinnäytetyö oli toiminnallinen opinnäytetyö. Toiminnallisen osuuden tietopohja perustuu tekijän jo hallussa olevaan tietoon, jota täydennettiin kirjallisuuslähteiden ja muiden asiantuntijalähteiden avulla läpi koko työn. Työn tekijä perehtyi jatkuvasti sosiaalisen median eri kanavien toimintoihin ja päivityksiin saadakseen uusimman mahdollisen tiedon työn tekemistä varten. Toimeksiantajan kanssa käytiin läpi kaikki työn kannalta oleelliset asiat workshop-tapaamisien avulla. Tapaamisia varten opinnäytetyön tekijä keräsi ylös työn kannalta merkityksellisimmät kysymykset työn teoriapohjaan perustuen. Vastaukset kirjattiin ylös haastattelun tapaisesti. Tämän avulla haluttiin päästä mahdollisimman lähelle toimeksiantajaa, jotta suunnitelmallinen työ oli mahdollista toteuttaa.
Työn lopputuloksena syntyi kirjallinen suunnitelma sosiaalisessa mediassa toimimista, erityisesti siellä tapahtuvaa markkinointiviestintää, varten. Lisäksi sosiaalisen median viestintäsuunnitelma ja markkinointiviestinnän vuosikalenteri ovat sellaisinaan toimeksiantajan käyttöön tarkoitettuja tuotoksia. Toimeksiantajayritys hyötyi käytännönläheisesti tästä opinnäytetyöstä ja sen tuotoksista.