Jatkuvuudenhallinnan kehittäminen Finavia Oyj:ssä osana varautumista
Tanni, Markku (2018)
Tanni, Markku
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802011925
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802011925
Tiivistelmä
Ilmailuala on koko olemassaolonsa ajan merkitystään lisännyt kasvuala, jonka on sanottu muodostavan yhden osan globalisaation ja maailmantalouden verisuonistosta. Lentoliikenne ja sitä tukevat funktiot ovat voimakkaasti säänneltyjä, teknologisiin ratkaisuihin perustuvia ja kompleksisia toimintoja. Sekä voimakkaasti lisääntyvä regulaatio että ilmailualan operatiiviseen ja taloudelliseen suorituskykyyn liittyvät ajurit ovat jo pitkään pakottaneet lentoliikenteen toimijoita varautumaan erilaisiin, epätodennäköisiinkin häiriötekijöihin.
Lentoasemat ovat perustavanlaatuinen osa toimivaa lentoliikennejärjestelmää. Ilmailualan turvallisuus- ja sujuvuusvaatimukset on kyettävä hoitamaan samanaikaisesti kun toiminnan on oltava liiketaloudellisesti kannattavaa. Lentoasemat vaihtelevat kooltaan pienistä alueellisista lentopaikoista miljoonia matkustajia vuosittain palveliviin kansainvälisiin lentoliikenteen solmukohtiin. Varautumisessa on otettava huomioon myös tämä skaalojen ero.
Siviili-ilmailun varautumiseen liittyvien lakisääteisten velvoitteiden pohja on normaaliolojen jatkuvuudenhallinnan toimenpiteissä. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa, joilla käsitteiden välisiä suhteita ja niiden käytettävyyttä kohdeorganisaatiossa voidaan selkeyttää ja parantaa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on ollut tuottaa ajankohtaista, relevanttia tietoa Suomessa lentoaseman pitäjänä toimivan Finavia Oyj:n tarpeisiin. Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuusanalyysin ja teemahaastattelujen keinoilla ja lopputuloksena syntyi suositusten muodossa olevaa tietoa, jolla varautumisen ja jatkuvuudenhallinnan kehittämistä voidaan jatkaa.
Merkittävänä teoreettisena viitekehyksenä toimi kansainvälinen ISO 22301-standardi ja sen rakenne. Haastatteluilla pyrittiin tunnistamaan varautumisen ja jatkuvuudenhallinnan nykytila, niiden kehittämisen keskeiset haasteet sekä tarkoituksenmukaiset tavat kehittää varautumista ja jatkuvuudenhallintaa sekä viranomaismääräykset että organisaation omat tarpeet huomioiden.
Opinnäytetyön konkreettisena kehittämisehdotuksena on organisaatiokohtaisen terminologian määrittely ja entistä vaikuttavamman kokonaiskuvan muodostamiseen tähtäävän hallintajärjestelmän kehittäminen olemassa olevan, kattavan hallintajärjestelmäkokonaisuuden pohjalta.
Tuotettu tieto on otettu keskeiseksi lähdemateriaaliksi Finavian jatkuvuudenhallintajärjestelmän kehittämisessä. Opinnäytetyössä syntyneitä löydöksiä voi organisaatio- ja toimialakohtaisin varauksin hyödyntää myös muiden organisaatioiden jatkuvuudenhallinnan ja varautumisen kehittämisessä.
Lentoasemat ovat perustavanlaatuinen osa toimivaa lentoliikennejärjestelmää. Ilmailualan turvallisuus- ja sujuvuusvaatimukset on kyettävä hoitamaan samanaikaisesti kun toiminnan on oltava liiketaloudellisesti kannattavaa. Lentoasemat vaihtelevat kooltaan pienistä alueellisista lentopaikoista miljoonia matkustajia vuosittain palveliviin kansainvälisiin lentoliikenteen solmukohtiin. Varautumisessa on otettava huomioon myös tämä skaalojen ero.
Siviili-ilmailun varautumiseen liittyvien lakisääteisten velvoitteiden pohja on normaaliolojen jatkuvuudenhallinnan toimenpiteissä. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa, joilla käsitteiden välisiä suhteita ja niiden käytettävyyttä kohdeorganisaatiossa voidaan selkeyttää ja parantaa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on ollut tuottaa ajankohtaista, relevanttia tietoa Suomessa lentoaseman pitäjänä toimivan Finavia Oyj:n tarpeisiin. Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuusanalyysin ja teemahaastattelujen keinoilla ja lopputuloksena syntyi suositusten muodossa olevaa tietoa, jolla varautumisen ja jatkuvuudenhallinnan kehittämistä voidaan jatkaa.
Merkittävänä teoreettisena viitekehyksenä toimi kansainvälinen ISO 22301-standardi ja sen rakenne. Haastatteluilla pyrittiin tunnistamaan varautumisen ja jatkuvuudenhallinnan nykytila, niiden kehittämisen keskeiset haasteet sekä tarkoituksenmukaiset tavat kehittää varautumista ja jatkuvuudenhallintaa sekä viranomaismääräykset että organisaation omat tarpeet huomioiden.
Opinnäytetyön konkreettisena kehittämisehdotuksena on organisaatiokohtaisen terminologian määrittely ja entistä vaikuttavamman kokonaiskuvan muodostamiseen tähtäävän hallintajärjestelmän kehittäminen olemassa olevan, kattavan hallintajärjestelmäkokonaisuuden pohjalta.
Tuotettu tieto on otettu keskeiseksi lähdemateriaaliksi Finavian jatkuvuudenhallintajärjestelmän kehittämisessä. Opinnäytetyössä syntyneitä löydöksiä voi organisaatio- ja toimialakohtaisin varauksin hyödyntää myös muiden organisaatioiden jatkuvuudenhallinnan ja varautumisen kehittämisessä.