Tehohoitotyön perehdytysohjeiden yhtenäinen sisältörunko
Kettunen, Susanna; Djoukaeva, Madina (2018)
Kettunen, Susanna
Djoukaeva, Madina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802041994
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802041994
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tunnistaa ja kuvailla tehosairaanhoitajien perehdytyksen yhteisiä sisältöjä Helsingin yliopistollisen keskussairaalan (HYKS) ATeK:n teho-osastojen hoitotyön perehdytysohjeita käyttäen. Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia yhteinen runko perehdytysohjeille tehohoitotyön yleisestä osaamisesta HYKS ATeK:n neljälle hankkeessa mukana olevalle teho-osastolle. Näitä teho-osastoja olivat Jorvin sairaalan osasto U2, Töölön sairaalan teho-osasto, Meilahden tornisairaalan teho- ja tehovalvontaosasto 20 sekä teho- ja tehovalvontaosasto M1. Tarve opinnäytetyölle oli lähtöisin työelämästä, sillä HYKS ATeK:n teho-osastoilla ei ollut selkeää yhteistä linjaa perehdytykselle. Opinnäytetyössä selvitettiin, mitä yhteistä nämä olemassa olevat perehdytysohjeet sisältävät ja puuttuuko niistä jotain olennaista peilaten materiaalia tutkittuun tietoon tehosairaanhoitajien osaamisalueista.
Teoreettisen viitekehyksen tässä opinnäytetyössä muodostivat käsitteet tehohoitotyö, tehosairaanhoitaja, teho-osastojen sairaanhoitajien perehdyttäminen sekä tehohoitotyön keskeinen osaaminen. Tutkimusaineisto koostui ATeK:n teho-osastojen hoitotyön perehdytysohjeista, joiden analysointiin saatiin tutkimuslupa Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiriltä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin induktiivistä sisällönanalyysia. Aineiston analysointi eteni alkuperäisilmauksien pelkistämisellä sekä niiden ryhmittelyllä, joista muodostuivat osastokohtaiset tehohoitotyön osaamisalueet. Näitä osaamisalueita verrattiin osastojen kesken, joista saatiin muodostettua yhtenäinen osaamisen sisältörunko.
Opinnäytetyön tutkimustulosten pohjalta voidaan todeta, että tehohoitotyön perehdytys painottuu pitkälti kliiniseen osaamiseen. Perehdytysmateriaalia analysoidessa pystyttiin muodostamaan kahdeksan yhtenäistä osaamisaluetta, joita ovat teho-osastojen laitteidenhallinta, aseptiikka, lääkehoidon osaaminen, toimintaohjeet uudelle työntekijälle, potilaan kliininen tarkkailu, toimenpiteet teho-osastolla, uusi potilas ja jatkohoito sekä potilaan perushoito. Opinnäytetyössä saatuja tutkimustuloksia verrattiin kansallisiin tehohoitotyön yleisiin osaamisalueisiin, joista on tutkimusnäyttöä. Tehohoitotyön osaaminen muodostuu laajasta kokonaisuudesta, johon kuuluu kliinisen osaamisen lisäksi vahvasti ammatillinen osaaminen. Tehosairaanhoitajan osaamiseen vaikuttaa myös hänen henkilökohtaiset ominaispiirteet. Perehdytysohjeita analysoidessa kävi ilmi, että ammatillinen osaaminen niissä jäi selkeästi vähemmälle huomiolle.
ATeK tehohoitotyön perehdytysohjeita ei oltu analysoitu aikaisemmin, joten yhtenevästä sisällöstä ei ollut tietoa. Tämän opinnäytetyön pohjalta olisi mahdollista jatkaa yhtenäisen perehdytysrungon kehittämistä kohti yhteisiä perehdytysohjeita ATeK:n teho-osastoille. Tutkimustuloksista muodostettu taulukko voisi toimia pohjana yhteisille perehdytysohjeille. Jatkossa perehdytystä voisi kehittää selvittämällä tehosairaanhoitajien omia kokemuksia perehdytysjaksosta, joka pystytään toteuttamaan esimerkiksi haastattelututkimuksena ja tällä tavoin siihen saataisiin työntekijän näkökulma.
Teoreettisen viitekehyksen tässä opinnäytetyössä muodostivat käsitteet tehohoitotyö, tehosairaanhoitaja, teho-osastojen sairaanhoitajien perehdyttäminen sekä tehohoitotyön keskeinen osaaminen. Tutkimusaineisto koostui ATeK:n teho-osastojen hoitotyön perehdytysohjeista, joiden analysointiin saatiin tutkimuslupa Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiriltä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin induktiivistä sisällönanalyysia. Aineiston analysointi eteni alkuperäisilmauksien pelkistämisellä sekä niiden ryhmittelyllä, joista muodostuivat osastokohtaiset tehohoitotyön osaamisalueet. Näitä osaamisalueita verrattiin osastojen kesken, joista saatiin muodostettua yhtenäinen osaamisen sisältörunko.
Opinnäytetyön tutkimustulosten pohjalta voidaan todeta, että tehohoitotyön perehdytys painottuu pitkälti kliiniseen osaamiseen. Perehdytysmateriaalia analysoidessa pystyttiin muodostamaan kahdeksan yhtenäistä osaamisaluetta, joita ovat teho-osastojen laitteidenhallinta, aseptiikka, lääkehoidon osaaminen, toimintaohjeet uudelle työntekijälle, potilaan kliininen tarkkailu, toimenpiteet teho-osastolla, uusi potilas ja jatkohoito sekä potilaan perushoito. Opinnäytetyössä saatuja tutkimustuloksia verrattiin kansallisiin tehohoitotyön yleisiin osaamisalueisiin, joista on tutkimusnäyttöä. Tehohoitotyön osaaminen muodostuu laajasta kokonaisuudesta, johon kuuluu kliinisen osaamisen lisäksi vahvasti ammatillinen osaaminen. Tehosairaanhoitajan osaamiseen vaikuttaa myös hänen henkilökohtaiset ominaispiirteet. Perehdytysohjeita analysoidessa kävi ilmi, että ammatillinen osaaminen niissä jäi selkeästi vähemmälle huomiolle.
ATeK tehohoitotyön perehdytysohjeita ei oltu analysoitu aikaisemmin, joten yhtenevästä sisällöstä ei ollut tietoa. Tämän opinnäytetyön pohjalta olisi mahdollista jatkaa yhtenäisen perehdytysrungon kehittämistä kohti yhteisiä perehdytysohjeita ATeK:n teho-osastoille. Tutkimustuloksista muodostettu taulukko voisi toimia pohjana yhteisille perehdytysohjeille. Jatkossa perehdytystä voisi kehittää selvittämällä tehosairaanhoitajien omia kokemuksia perehdytysjaksosta, joka pystytään toteuttamaan esimerkiksi haastattelututkimuksena ja tällä tavoin siihen saataisiin työntekijän näkökulma.