Asiakastyytyväisyys Mehiläinen Oy:n luomikatsastuspäivillä Lappeenrannassa
Simpura, Jenni; Hänninen, Kristiina; Keskisaari, Eini; Purho, Niina (2018)
Simpura, Jenni
Hänninen, Kristiina
Keskisaari, Eini
Purho, Niina
Saimaan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801251638
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801251638
Tiivistelmä
Luomikatsastuspäivät ovat Mehiläinen Oy:n Lappeenrannan toimipisteen järjestämä tapahtuma. Luomikatsastuspäiville pääsee ajanvarauksella näyttämään luomia ihotautilääkärille, joka antaa tarvittaessa toimenpidesuosituksen. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli saada tietoa asiakkaiden syistä luomikatsastuspäiville hakeutumisesta, selvittää asiakkaiden tiedonsaantia luomikatsastuspäivistä ja heidän kokemuksiaan saamastaan palvelusta. Tavoitteena oli tuottaa ajankohtaista tietoa, jota Mehiläinen Oy:n Lappeenrannan toimipiste voi käyttää luomikatsastuspäiviensä kehittämiseen.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Aineiston keruu toteutettiin puolistrukturoiduilla kyselylomakkeilla luomikatsastuspäivillä Mehiläinen Oy:n Lappeenrannan toimipisteessä 22. - 23.5.2017 ja 26. - 27.5.2017. Kyselyyn vastasi 51 asiakasta. Saadut tulokset analysoitiin tilastollisin menetelmin SPSS-ohjelmaa hyödyntäen. Tuloksia kuvattiin sekä sanallisesti että graafisin taulukoin. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin asiakastyytyväisyyttä, sairaanhoitajan vastaanottotyötä ja roolia luomien seurannassa sekä yleisimpiä ihomuutoksia.
Tuloksista selvisi, että asiakkaiden yleisin syy luomikatsastuspäiville hakeutumiseen oli yleistarkastus, ja suurin osa asiakkaista osallistui luomikatsastuspäiville ensimmäistä kertaa. Suurin osa asiakkaista oli saanut tiedon luomikatsastuspäivistä sanomalehdestä. Asiakastyytyväisyys koettiin lähes erinomaiseksi kaikilla osa-alueilla. Vapaamuotoisesta palautteesta nousi esiin tyytyväisyys luomikatsastuspäivien toimivuutta ja henkilökuntaa kohtaan. Palautteiden mukaan kehitettävää löytyy tapahtuman tiedottamisesta sekä ajanvarauksesta.
Jatkotutkimusaiheena voisi selvittää hoitohenkilökunnan kokemuksia luomikatsastuspäivistä, jolloin saataisiin tietoa eri näkökulmasta. Lisäksi luomikatsastuspäivien asiakkaille voitaisiin tehdä samantyylinen kysely muutaman vuoden kuluttua ja verrata sen tuloksia tämän opinnäytetyön tuloksiin.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Aineiston keruu toteutettiin puolistrukturoiduilla kyselylomakkeilla luomikatsastuspäivillä Mehiläinen Oy:n Lappeenrannan toimipisteessä 22. - 23.5.2017 ja 26. - 27.5.2017. Kyselyyn vastasi 51 asiakasta. Saadut tulokset analysoitiin tilastollisin menetelmin SPSS-ohjelmaa hyödyntäen. Tuloksia kuvattiin sekä sanallisesti että graafisin taulukoin. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin asiakastyytyväisyyttä, sairaanhoitajan vastaanottotyötä ja roolia luomien seurannassa sekä yleisimpiä ihomuutoksia.
Tuloksista selvisi, että asiakkaiden yleisin syy luomikatsastuspäiville hakeutumiseen oli yleistarkastus, ja suurin osa asiakkaista osallistui luomikatsastuspäiville ensimmäistä kertaa. Suurin osa asiakkaista oli saanut tiedon luomikatsastuspäivistä sanomalehdestä. Asiakastyytyväisyys koettiin lähes erinomaiseksi kaikilla osa-alueilla. Vapaamuotoisesta palautteesta nousi esiin tyytyväisyys luomikatsastuspäivien toimivuutta ja henkilökuntaa kohtaan. Palautteiden mukaan kehitettävää löytyy tapahtuman tiedottamisesta sekä ajanvarauksesta.
Jatkotutkimusaiheena voisi selvittää hoitohenkilökunnan kokemuksia luomikatsastuspäivistä, jolloin saataisiin tietoa eri näkökulmasta. Lisäksi luomikatsastuspäivien asiakkaille voitaisiin tehdä samantyylinen kysely muutaman vuoden kuluttua ja verrata sen tuloksia tämän opinnäytetyön tuloksiin.