Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Alle 3-vuotiaiden tunne- ja kaveritaitojen vahvistaminen monilukutaitoa hyödyntäen

Matinsaari, Henna; Perälampi-Vainio, Iida (2018)

Avaa tiedosto
Opinnaytetyo_Matinsaari_PeralampiVainio.pdf (889.4Kt)
Lataukset: 


Matinsaari, Henna
Perälampi-Vainio, Iida
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802052034
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on suunnitella ja ohjata lasten tunne- ja kaveritaitoja tukeva toimintakokonaisuus, jossa hyödynnetään työskentelymenetelmänä teknologiaa. Opinnäytetyö toteutetaan yhteistyössä Vantaan kaupungin Vallinojan päiväkodin kanssa. Toimintaympäristönä on päiväkodin alle 3-vuotiaiden lasten ryhmä. Tarkoitus on auttaa ja helpottaa päiväkodin henkilökunnan työtä sekä etsimällä että kehittämällä heille käyttöön uusia menetelmiä käsitellä tieto- ja viestintäteknologista osaamista lasten tunne- ja kaveritaitojen tukemiseksi. Uusien varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden astuttua voimaan 1.8.2017 aihe on mietityttänyt, sillä perusteissa painotetaan monilukutaidon ja tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämistä varhaiskasvatuksessa.

Opinnäytetyömme teoreettisessa osuudessa tarkastelemme monilukutaitoa, tieto- ja viestintäteknologiaa, alle 3-vuotiaiden kehitysvaiheita sekä lasten tunne- ja kaveritaitoja. Teoriaa kirjoittaessa olemme hyödyntäneet aiheeseen liittyvää tutkimustietoa sekä ajankohtaisia ar-tikkeleita. Opinnäytetyö toteutettiin toimintatuokioina, joita oli viisi kappaletta. Toimintaan osallistui alle 3-vuotiaita lapsia, toimintakerrasta riippuen 4-6 lasta. Tavoitteiden arvioinnin apuna toimivat kirjalliset palautteet työelämän edustajalta sekä omat havaintomme toimintakerroista. Palautteiden ja havaintojen mukaan teknologian hyödyntäminen lasten tunne- ja kaveritaitojen tukemisessa koettiin lapsia innostavaksi työmenetelmäksi.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste