Digitaalisen osaamisen kehittäminen finanssialan kohdeorganisaatiossa
Uski-Kinnunen, Hanna; Pietarinen, Kaisa (2018)
Uski-Kinnunen, Hanna
Pietarinen, Kaisa
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802082151
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802082151
Tiivistelmä
Finanssiala on kaikkien aikojen suurimmassa murroksessa digitalisaation, kansalliset rajat ylittävän kilpailun sekä asiakaskäyttäytymisen kiihtyvän muutoksen vaikutuksesta. Digitalisaation hyödyntäminen liiketoiminnassa vaatii vahvaa digitaalista osaamista ja osaamisvaatimukset kohdistuvat sekä yksilö- että organisaatiotasolle. Muutostarpeiden ennakoiva havaitseminen, nopea oppiminen sekä kyky viedä uudet asiat käytäntöön sujuvasti korostuvat entisestään.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on nykyisen henkilöstön osaamisen kehittäminen, jotta digitaalisia palveluita ja työkaluja, sähköisiä sopimuksia, verkkoneuvotteluita ja digitaalista yhteisöllisyyttä osataan hyödyntää asiakaspalvelutyössä tehokkaasti ja saumattomasti osana arjen tekemisiä. Osaamisen kehittämisen varmistamiseksi työn tavoitteena on laatia organisaatiolle ja jokaiselle henkilölle kehittymissuunnitelmat sekä seurata niiden toteutumista.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena toimintatutkimuksena, jonka tiedonhankintamenetelminä käytimme teemahaastattelua sekä dokumenttianalyysiä ja havainnointia. Haastatteluissa tuli ilmi, että osaamisessa oli laajaa hajontaa ja vaikka digitalisaation tuomat osaamisvaateet aiheuttavat jopa pelkoa, olivat kaikki motivoituneita kehittämään osaamistaan. Organisaation oppimisen kannalta palautteella on suuri merkitys, joten sen tutkiminen ja kehittäminen kohdeorganisaatiossa nousi yhdeksi jatkotutkimusaiheeksi.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on nykyisen henkilöstön osaamisen kehittäminen, jotta digitaalisia palveluita ja työkaluja, sähköisiä sopimuksia, verkkoneuvotteluita ja digitaalista yhteisöllisyyttä osataan hyödyntää asiakaspalvelutyössä tehokkaasti ja saumattomasti osana arjen tekemisiä. Osaamisen kehittämisen varmistamiseksi työn tavoitteena on laatia organisaatiolle ja jokaiselle henkilölle kehittymissuunnitelmat sekä seurata niiden toteutumista.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena toimintatutkimuksena, jonka tiedonhankintamenetelminä käytimme teemahaastattelua sekä dokumenttianalyysiä ja havainnointia. Haastatteluissa tuli ilmi, että osaamisessa oli laajaa hajontaa ja vaikka digitalisaation tuomat osaamisvaateet aiheuttavat jopa pelkoa, olivat kaikki motivoituneita kehittämään osaamistaan. Organisaation oppimisen kannalta palautteella on suuri merkitys, joten sen tutkiminen ja kehittäminen kohdeorganisaatiossa nousi yhdeksi jatkotutkimusaiheeksi.