Osallisuuden kokemukset Vantaan päiväkodissa
Oksanen, Oona; Korpela, Aino (2018)
Oksanen, Oona
Korpela, Aino
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802072137
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802072137
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten osallisuus näkyy eräässä Vantaan päiväkodissa. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä päiväkodin kanssa, josta aihe saatiin. Tutkimuksessa oli tavoitteena selvittää osallisuuden kokemuksia eräässä Vantaan päiväkodissa lasten, heidän huoltajiensa sekä päiväkodin työntekijöiden näkökulmasta. Tutkimukseen osallistui kuusi viisivuotiasta lasta, heidän huoltajansa sekä päiväkodin neljä työntekijää. Viitekehyksessä käsiteltiin varhaiskasvatusta, osalli-suutta sekä kodin ja päiväkodin välistä yhteistyötä. Tutkimuksessa käytettiin teemahaastattelua, kyselylomaketta sekä valokuvausta haastattelun tukena. Tulokset analysoitiin laadullisen tutkimuksen sisällönanalyysilla sekä kyselylomakkeen tulokset SPSS-järjestelmällä.
Tutkimuksessa selvisi, että päiväkodin työntekijät käyttävät erilaisia keinoja huoltajien ja lasten osallistamiseen. Keskeinen keino toiminnan suunnitteluun osallistumiseen oli työntekijöiden mukaan päivittäiset keskustelut sekä lasten että aikuisten kanssa. Lasten osallisuus päiväkodin toiminnassa näkyi heidän mahdollisuuksinaan valita leikkejä ja leikkitiloja. Huoltajien kyselystä selvisi, että he pystyivät osallistumaan toiminnan suunnitteluun esimerkiksi vanhempainiltojen ja varhaiskasvatuskeskustelujen avulla. Huoltajat myös mainitsivat, miten voisivat itse olla aktiivisempia. Lasten haastattelujen mukaan he saivat osallistua päiväkodissa omasta toiminnastaan päättämiseen.
Huoltajat ja päiväkodin työntekijät kokevat osallistumismahdollisuudet erilaisina. Jatkossa uuden varhaiskasvatussuunnitelman tuomaa muutosta osallisuuteen voitaisiin tutkia tarkemmin ja laajemmalla tutkimusjoukolla. Yleisempien tulosten saamiseksi tiedonantajien määrää voitaisiin lisätä ja ottaa mukaan esimerkiksi koko päiväkodin perheet.
Tutkimuksessa selvisi, että päiväkodin työntekijät käyttävät erilaisia keinoja huoltajien ja lasten osallistamiseen. Keskeinen keino toiminnan suunnitteluun osallistumiseen oli työntekijöiden mukaan päivittäiset keskustelut sekä lasten että aikuisten kanssa. Lasten osallisuus päiväkodin toiminnassa näkyi heidän mahdollisuuksinaan valita leikkejä ja leikkitiloja. Huoltajien kyselystä selvisi, että he pystyivät osallistumaan toiminnan suunnitteluun esimerkiksi vanhempainiltojen ja varhaiskasvatuskeskustelujen avulla. Huoltajat myös mainitsivat, miten voisivat itse olla aktiivisempia. Lasten haastattelujen mukaan he saivat osallistua päiväkodissa omasta toiminnastaan päättämiseen.
Huoltajat ja päiväkodin työntekijät kokevat osallistumismahdollisuudet erilaisina. Jatkossa uuden varhaiskasvatussuunnitelman tuomaa muutosta osallisuuteen voitaisiin tutkia tarkemmin ja laajemmalla tutkimusjoukolla. Yleisempien tulosten saamiseksi tiedonantajien määrää voitaisiin lisätä ja ottaa mukaan esimerkiksi koko päiväkodin perheet.