Verkkokaupan joulukampanja : Case: Kinnarin Tilatoimi Oy
Leinonen, Maija (2018)
Leinonen, Maija
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802082188
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802082188
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Kinnarin Tilatoimi Oy:lle. Työn tavoitteena oli suunnitella, toteuttaa ja analysoida yrityksen verkkokaupalle myyntiä edistävä kampanja. Kampanja toteutettiin digitaalisen markkinoinnin keinoin ja sen onnistumista arvioitiin web-analytiikkan ja haastattelututkimuksen perusteella. Tietolähteinä käytettiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja julkaisuja. Opinnäytetyö on yhdistelmä toiminnallista työtä ja kvalitatiivista tutkimusta.
Ensin esitellään Kinnarin Tilatoimi Oy:n toiminta ja tutkimuksen tausta ja sen suorittaminen. Teoreettisessa osuudessa perehdytään verkkokaupan markkinointikampanjan suunnitteluun ja web-analytiikan käyttöön. Teoreettisen osuuden pohjalta luotiin työn toiminnallinen osuus, joka koostuu kampanjan suunnitelmasta, toteutuksen kuvauksesta ja vaikutusten analysoinnista. Lopuksi esitetään tutkimuksen johtopäätökset ja jatkokehitysideoita verkkokaupan markkinointiin.
Web-analytiikan ja haastatteluiden avulla selvisi, että vaikka yritykselle tyypilliset, monia kuvia sisältävät, tuotekeskeiset julkaisut saattavat ärsyttää osaa Facebook-sivun seuraajista, ne houkuttelevat käyttäjiä siirtymään verkkokauppaan enemmän kuin muun tyyppiset julkaisut. Työn pohjalta kehotetaan erottamaan Facebook-sivun sisällöntuotanto maksetusta ja laajemmin kohdistetusta markkinoinnista ja luomaan näille kahdelle kohderyhmälle erityyppistä viestintää. Sähköpostimarkkinoinnin todettiin olevan hyvä markkinointikeino ja sen toteutusta kannattavan jatkaa.
Ensin esitellään Kinnarin Tilatoimi Oy:n toiminta ja tutkimuksen tausta ja sen suorittaminen. Teoreettisessa osuudessa perehdytään verkkokaupan markkinointikampanjan suunnitteluun ja web-analytiikan käyttöön. Teoreettisen osuuden pohjalta luotiin työn toiminnallinen osuus, joka koostuu kampanjan suunnitelmasta, toteutuksen kuvauksesta ja vaikutusten analysoinnista. Lopuksi esitetään tutkimuksen johtopäätökset ja jatkokehitysideoita verkkokaupan markkinointiin.
Web-analytiikan ja haastatteluiden avulla selvisi, että vaikka yritykselle tyypilliset, monia kuvia sisältävät, tuotekeskeiset julkaisut saattavat ärsyttää osaa Facebook-sivun seuraajista, ne houkuttelevat käyttäjiä siirtymään verkkokauppaan enemmän kuin muun tyyppiset julkaisut. Työn pohjalta kehotetaan erottamaan Facebook-sivun sisällöntuotanto maksetusta ja laajemmin kohdistetusta markkinoinnista ja luomaan näille kahdelle kohderyhmälle erityyppistä viestintää. Sähköpostimarkkinoinnin todettiin olevan hyvä markkinointikeino ja sen toteutusta kannattavan jatkaa.