Askel parempaan myyntityöhön
Simonen, Jonna (2018)
Simonen, Jonna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802082186
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802082186
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli kartoittaa JYSK Oy:n työntekijöiden halua sekä tarvetta uudistukselle, jossa vanhat puhelimet vaihdettaisiin uusiin älypuhelimiin, joissa olisi sovellus jolla pystyttäisiin tekemään tuotteiden saldotarkastusta, varastonkorjauksia sekä muita jokapäiväiseen työhön tarvittavia asioita, jotka ovat ennen olleet vain kassa- taikka tietokoneella saatavissa. Opinnäytetyölläni halusin tutkia, oliko älypuhelimien puuttuminen vain yksittäinen ongelma vai tuottiko se päänvaivaa myös muissa myymälöissä. Apunani tutkimuksessa käytin e-lomaketta, jonka jaoin JYSKin työntekijöiden yhteiseen Facebook-ryhmään, jossa sainkin hieman yli 50 vastausta.
Tein e-lomakkeen, johon jaoin kysymykset koskemaan eri aiheita esimerkiksi varastotyöskentely, myyntityö sekä sovelluksen haitat. Käytin paljon vapaita vastaussarakkeita, jolloin vastaaja pääsi vastaamaan laajemmin, mikä taas hyödytti omaa tutkimustyötäni. Lomakkeeseen oli vastausaikaa noin kaksi viikkoa, jonka jälkeen aloin analysoida vastauksia ja tein jokaisesta kysymyksestä erikseen kaavion vastausten jakautumisesta sekä vielä kirjallisen kaavion avaamisen, jotka kaikki linkitin opinnäytetyöhöni.
Kirjoitin opinnäytetyössäni myös lomakkeessa esiintyvistä aiheista esimerkiksi myyntityöstä sekä asiakaskokemuksesta, jotta ymmärtäisin paremmin, mitkä aiheet olivat tärkeitä uuden sovelluksen hyödyn selvittämiseksi. Tutkin myös erilaisia tutkimusmenetelmiä sekä nykytila-analyysiä.
Opinnäytetyöni loppumetreillä tuli suuri yllätys, nimittäin tämän kaltainen sovellus tuli oikeasti myymälöihin. Uusi sovellus vastasi lähestulkoon itse suunnittelemaani sovellusta, jota olin kaivannut avuksi työskentelyyni myymälässä. Tämä uudistus kruunasi opinnäytetyöni tekemisen, koska sain nähdä konkreettisen version uudesta sovelluksesta.
Tein e-lomakkeen, johon jaoin kysymykset koskemaan eri aiheita esimerkiksi varastotyöskentely, myyntityö sekä sovelluksen haitat. Käytin paljon vapaita vastaussarakkeita, jolloin vastaaja pääsi vastaamaan laajemmin, mikä taas hyödytti omaa tutkimustyötäni. Lomakkeeseen oli vastausaikaa noin kaksi viikkoa, jonka jälkeen aloin analysoida vastauksia ja tein jokaisesta kysymyksestä erikseen kaavion vastausten jakautumisesta sekä vielä kirjallisen kaavion avaamisen, jotka kaikki linkitin opinnäytetyöhöni.
Kirjoitin opinnäytetyössäni myös lomakkeessa esiintyvistä aiheista esimerkiksi myyntityöstä sekä asiakaskokemuksesta, jotta ymmärtäisin paremmin, mitkä aiheet olivat tärkeitä uuden sovelluksen hyödyn selvittämiseksi. Tutkin myös erilaisia tutkimusmenetelmiä sekä nykytila-analyysiä.
Opinnäytetyöni loppumetreillä tuli suuri yllätys, nimittäin tämän kaltainen sovellus tuli oikeasti myymälöihin. Uusi sovellus vastasi lähestulkoon itse suunnittelemaani sovellusta, jota olin kaivannut avuksi työskentelyyni myymälässä. Tämä uudistus kruunasi opinnäytetyöni tekemisen, koska sain nähdä konkreettisen version uudesta sovelluksesta.