Näytä suppeat kuvailutiedot

Enhancing Historical Attractions Through Augmented Reality

Honkanen, Lotta (2018)

dc.contributor.authorHonkanen, Lotta
dc.date.accessioned2018-02-09T07:54:25Z
dc.date.available2018-02-09T07:54:25Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-201802082189
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/141058
dc.description.abstractThe thesis set out to enhance the attractiveness of historical attractions through augmented reality with a concrete, executable example of augmented reality application for a set historical attraction. The technological and technical solutions of the application were to be feasible within 1–2 years of the time the thesis was written. The research done for the thesis included outlining the core concepts. The knowledge base was built by familiarisation with prior research about augmented reality, tourist attractions and museums. The current situation of historical attractions was examined with literature and an expert interview. Augmented reality’s current applications and the state of its technical and technological solutions were described based mainly on expert interviews, research, and concrete examples. The ethical, methodical and methodological choices of the research were reflected regarding responsible conduct of research and literature on subject. Salpa, the application innovated, ended up having a more game-like solution for more competitive users as well as an idler mode for less competitive users. In addition to technical choices, distribution possibilities were considered. The process behind the thesis and suggested subjects for further research were introduced at the end of the thesis.en
dc.description.abstractOpinnäytetyön tavoite oli parantaa historiallisten kohteiden vetovoimaisuutta lisätyllä todellisuudella esittelemällä konkreettinen, toteutettavissa oleva lisätyn todellisuuden sovellus määrätylle historialliselle kohteelle. Teknisten ja teknologisten valintojen valossa sovelluksen tuli olla mahdollinen toteuttaa 1–2 vuoden sisällä opinnäytetyön kirjoittamisesta. Opinnäytetyötä varten tehtyyn tutkimukseen kuului keskeisten käsitteiden määrittely. Tietopohja rakennettiin tutustumalla aiempiin tutkimuksiin lisätystä todellisuudesta, matkailijakohteista sekä museoista. Historiallisten kohteiden nykytilannetta tutkittiin kirjallisuuden ja asiantuntijahaastattelun avulla. Lisätyn todellisuuden olemassa olevia sovelluksia sekä siihen liittyvän teknologisten ja teknisten ratkaisujen nykytilaa kuvailtiin pääasiallisesti asiantuntijahaastatteluiden, tutkimusten sekä konkreettisten esimerkkien pohjalta. Tutkimuksen eettisiä, metodisia ja metodologisia valintoja pohdittiin suhteessa hyvään tieteelliseen käytäntöön sekä aiheesta tehtyyn kirjallisuuteen. Innovoituun sovellukseen Salpaan sisällytettiin pelinomaisempi ratkaisu kilpailuhenkisemmille käyttäjille sekä rennompi ratkaisun vähemmän kilpailuhenkisille käyttäjille. Teknisten valintojen lisäksi opinnäytetyössä on pohdittu mahdollisia jakelukanavia. Prosessi opinnäytetyön takana sekä aiheita jatkotutkimukselle nostettiin esille opinnäytetyön lopussa.fi
dc.language.isoeng
dc.publisherKarelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
dc.rightsAll rights reserved
dc.titleEnhancing Historical Attractions Through Augmented Realityen
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/1996
dc.organizationKarelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
dc.contributor.organizationKarelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
dc.subject.keywordcultural tourism
dc.subject.keywordhistorical attractions
dc.subject.keywordaugmented reality
dc.subject.keyworddigitalisation
dc.subject.keywordJoensuu Bunker Museum
dc.subject.degreeprogramfi=Matkailu|sv=Turism|en=Tourism|
dc.subject.disciplineMatkailun koulutusohjelma


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot