dc.contributor.author | Honkanen, Lotta | |
dc.date.accessioned | 2018-02-09T07:54:25Z | |
dc.date.available | 2018-02-09T07:54:25Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-201802082189 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/141058 | |
dc.description.abstract | The thesis set out to enhance the attractiveness of historical attractions through augmented reality with a concrete, executable example of augmented reality application for a set historical attraction. The technological and technical solutions of the application were to be feasible within 1–2 years of the time the thesis was written.
The research done for the thesis included outlining the core concepts. The knowledge base was built by familiarisation with prior research about augmented reality, tourist attractions and museums. The current situation of historical attractions was examined with literature and an expert interview. Augmented reality’s current applications and the state of its technical and technological solutions were described based mainly on expert interviews, research, and concrete examples. The ethical, methodical and methodological choices of the research were reflected regarding responsible conduct of research and literature on subject.
Salpa, the application innovated, ended up having a more game-like solution for more competitive users as well as an idler mode for less competitive users. In addition to technical choices, distribution possibilities were considered. The process behind the thesis and suggested subjects for further research were introduced at the end of the thesis. | en |
dc.description.abstract | Opinnäytetyön tavoite oli parantaa historiallisten kohteiden vetovoimaisuutta lisätyllä todellisuudella esittelemällä konkreettinen, toteutettavissa oleva lisätyn todellisuuden sovellus määrätylle historialliselle kohteelle. Teknisten ja teknologisten valintojen valossa sovelluksen tuli olla mahdollinen toteuttaa 1–2 vuoden sisällä opinnäytetyön kirjoittamisesta.
Opinnäytetyötä varten tehtyyn tutkimukseen kuului keskeisten käsitteiden määrittely. Tietopohja rakennettiin tutustumalla aiempiin tutkimuksiin lisätystä todellisuudesta, matkailijakohteista sekä museoista. Historiallisten kohteiden nykytilannetta tutkittiin kirjallisuuden ja asiantuntijahaastattelun avulla. Lisätyn todellisuuden olemassa olevia sovelluksia sekä siihen liittyvän teknologisten ja teknisten ratkaisujen nykytilaa kuvailtiin pääasiallisesti asiantuntijahaastatteluiden, tutkimusten sekä konkreettisten esimerkkien pohjalta. Tutkimuksen eettisiä, metodisia ja metodologisia valintoja pohdittiin suhteessa hyvään tieteelliseen käytäntöön sekä aiheesta tehtyyn kirjallisuuteen.
Innovoituun sovellukseen Salpaan sisällytettiin pelinomaisempi ratkaisu kilpailuhenkisemmille käyttäjille sekä rennompi ratkaisun vähemmän kilpailuhenkisille käyttäjille. Teknisten valintojen lisäksi opinnäytetyössä on pohdittu mahdollisia jakelukanavia. Prosessi opinnäytetyön takana sekä aiheita jatkotutkimukselle nostettiin esille opinnäytetyön lopussa. | fi |
dc.language.iso | eng | |
dc.publisher | Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu) | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | Enhancing Historical Attractions Through Augmented Reality | en |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/1996 | |
dc.organization | Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu) | |
dc.contributor.organization | Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu) | |
dc.subject.keyword | cultural tourism | |
dc.subject.keyword | historical attractions | |
dc.subject.keyword | augmented reality | |
dc.subject.keyword | digitalisation | |
dc.subject.keyword | Joensuu Bunker Museum | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Matkailu|sv=Turism|en=Tourism| | |
dc.subject.discipline | Matkailun koulutusohjelma | |