Digitaalisen palvelun kehittäminen jälkihuollon päättäville nuorille
Elo, Katja (2018)
Elo, Katja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802082159
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802082159
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää jälkihuollon päättävien nuorten tuen tarvetta ja sitä kautta kehittää heitä varten uusi palvelu arjen tukemiseen. Tarve nousi esiin jälkihuollon ohjaajana toimiessani yksityisessä yrityksessä Kanta-Hämeessä. Opinnäytetyö on kehittä-mistutkimus, jonka tuotoksena on uuden digitaalisen sovelluksen raakaversio jälkihuollon päättäville nuorille.
Opinnäytetyön teoriapohjana tarkastelin aikaisempia tutkimuksia jälkihuollon vaikutuksista ja nuorten kokemuksista jälkihuollosta. Tarkastelin jälkihuoltoa myös omista kokemuksista käsin sekä lakiin perustuen. Lisäksi käytin paljon erilaista kirjallisuutta koskien kehittämistutkimusta, digitaalisuutta ja sovelluksen kehittämistä. Lähestyin mobiilisovelluksen kehittämistä asiakaslähtöisen palveluiden
kehittämisen kautta.
Päädyin toteuttamaan opinnäytetyötäni kehittämistutkimuksena, sillä halusin kehittämisen tapahtuvan mahdollisimman asiakaslähtöisesti. Teemahaastattelua käyttäen sain osallistettua jälkihuollon päättäviä nuoria sovelluksen kehittämiseen ja tietoa siitä, mitä sovelluksen tulisi sisältää. Tutkimus osoitti, että nuoret kokevat tarvitsevansa tukea vielä jälkihuollon päätyt-tyä ja sovellus koettiin tarpeellisena ja ennen kaikkea nykyaikaisena apuna arjessa. Raakaver-sion suunnittelun jälkeen toteutin haastatelluille nuorille käytettävyystestauksen, josta sain arvokasta tietoa sovelluksen edelleen kehittämisen kannalta.
Opinnäytetyön tuotoksena on sovelluksen raakaversio, johon on käytetty apuna Balsamiq Moc-kups 3-käyttöliittymäsuunnitteluohjelmaa. Ajankäytöllisistä sekä taloudellisista syistä sovellusta ei lähdetty tuomaan vielä digitaaliseen muotoon, vaikkakin se koettiin käytettävyystes-tauksessa tärkeäksi ja tarpeelliseksi. Sovelluksen käytettävyyttä pohtiessani nousi esille myös sen skaalattavuus esimerkiksi maahanmuuttajien käyttöön. Sen skaalattavuuden vuoksi se pysyy myös mukana palveluiden muutoksissa ja digitaalisessa muodossa se vastaa käyttäjien tarpeisiin. Mahdollisuuksien mukaan aion jatkaa sovelluksen kehittämistä digitaaliseen muotoon tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön teoriapohjana tarkastelin aikaisempia tutkimuksia jälkihuollon vaikutuksista ja nuorten kokemuksista jälkihuollosta. Tarkastelin jälkihuoltoa myös omista kokemuksista käsin sekä lakiin perustuen. Lisäksi käytin paljon erilaista kirjallisuutta koskien kehittämistutkimusta, digitaalisuutta ja sovelluksen kehittämistä. Lähestyin mobiilisovelluksen kehittämistä asiakaslähtöisen palveluiden
kehittämisen kautta.
Päädyin toteuttamaan opinnäytetyötäni kehittämistutkimuksena, sillä halusin kehittämisen tapahtuvan mahdollisimman asiakaslähtöisesti. Teemahaastattelua käyttäen sain osallistettua jälkihuollon päättäviä nuoria sovelluksen kehittämiseen ja tietoa siitä, mitä sovelluksen tulisi sisältää. Tutkimus osoitti, että nuoret kokevat tarvitsevansa tukea vielä jälkihuollon päätyt-tyä ja sovellus koettiin tarpeellisena ja ennen kaikkea nykyaikaisena apuna arjessa. Raakaver-sion suunnittelun jälkeen toteutin haastatelluille nuorille käytettävyystestauksen, josta sain arvokasta tietoa sovelluksen edelleen kehittämisen kannalta.
Opinnäytetyön tuotoksena on sovelluksen raakaversio, johon on käytetty apuna Balsamiq Moc-kups 3-käyttöliittymäsuunnitteluohjelmaa. Ajankäytöllisistä sekä taloudellisista syistä sovellusta ei lähdetty tuomaan vielä digitaaliseen muotoon, vaikkakin se koettiin käytettävyystes-tauksessa tärkeäksi ja tarpeelliseksi. Sovelluksen käytettävyyttä pohtiessani nousi esille myös sen skaalattavuus esimerkiksi maahanmuuttajien käyttöön. Sen skaalattavuuden vuoksi se pysyy myös mukana palveluiden muutoksissa ja digitaalisessa muodossa se vastaa käyttäjien tarpeisiin. Mahdollisuuksien mukaan aion jatkaa sovelluksen kehittämistä digitaaliseen muotoon tulevaisuudessa.