Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ensiaputunti kuudesluokkalaisille

Lentonen, Jere; Kallio, Alex (2018)

Avaa tiedosto
Lentonen_Jere_Kallio_Alex.pdf (2.495Mt)
Lataukset: 


Lentonen, Jere
Kallio, Alex
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802082201
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää Vuoniityn ala-asteen kuudesluokkalaisille ensiaputunti tajuttoman ja elottoman henkilön hoidosta sekä tuottaa ala-asteen opettajille opetusmateriaalia ensiavusta. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää kuudesluokkalaisten taitoja painelu-puhalluselvytyksessä sekä tajuttoman ensiavussa. Tavoitteena oli myös saada ensiapuopetukselle jatkumoa Vuoniityn peruskoulun kuudennen luokan opettajille jätettävän ensiavun opetusmateriaalin myötä. Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja sen tuotoksena syntyi ensiaputunti sekä ensiapuopetukseen käytettävää materiaalia tajuttoman ja elottoman ensiavusta kuudennen luokan opettajille. Ensiapuopetus järjestettiin Vuoniityn peruskoululla marraskuussa 2017.

Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentui kahdesta osasta: hoitosuosituksista ja lapsen opettamisesta. Elvytysohjeet perustuivat uusimpiin WHO:n (World Health Organization), Euroopan elvytysneuvoston ja Käypä hoito-
suositusten elvytyssuosituksiin. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä on käsitelty ensiavun opettamista, tajuttoman sekä elottoman henkilön ensiapua ja sydänpysähdyksiä.

Tavoitteiden saavuttamista tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä testattiin oppilaille teetetyn ensiaputestin avulla, jonka oppilaat täyttivät ennen ja jälkeen ensiapuopetuksen. Ensiaputestin kysymykset käsittelivät tajuttoman sekä elottoman henkilön ensiapua. Tulosten perusteella oppilaiden tietoisuus ensiavusta tajuttomalle ja elottomalle henkilölle kasvoi huomattavasti ensiapuopetuksen jälkeen.

Jatkokehityksen tarve kohdistuu peruskoulujen ala-asteiden opetussuunnitelmaan ensiapuopetuksen kannalta, siten että se toteutuisi. Toisena kehitysideanamme on, että Laurea-ammattikorkeakoulun opiskelijat kävisivät vuosittain pitämässä ensiaputunteja kuudesluokkalaisille pääkaupunkiseudun peruskouluissa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste