Hiilihydraattipelin käsikirjoitus lastentautien poliklinikalle
Tarvonen, Teemu; Kainulainen, Kristian (2018)
Tarvonen, Teemu
Kainulainen, Kristian
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802122308
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802122308
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda hiilihydraattipelille käsikirjoitus. Tarkoituksena oli kartoittaa nykyistä ohjaustapaa ja selvittää millainen hiilihydraattipelin käsikirjoituksen tulisi olla kohderyhmänä oleville 6-9-vuotiaille diabetesta sairastaville lapsille. Käsikirjoitus kehitettiin erään sairaalan lasten poliklinikalle diabeteshoitajien käyttöön potilasohjauksen apuvälineeksi ja se toimii sisällöllisenä pohjana varsinaiselle pelisovellukselle. Opinnäytetyö oli osana DeDiWe (The Developer of Digital Health and Welfare Services) -hanketta (Arcada 2016).
Opinnäytetyötä tehdessä perehdyttiin lapsen kokonaisvaltaiseen kehitykseen ja 1. tyypin diabetekseen lapsilla. Lisäksi opinnäytetyössä perehdyttiin ravitsemukseen ja eri ravintoaineisiin, erityisesti hiilihydraatteihin. Lopuksi käsiteltiin digitalisaatiota ja pelimuotoista oppimista.
Toiminnallisessa opinnäytetyössä toteutettiin laadullinen tutkimus ja käsikirjoituksen suunnittelua varten tietoa kerättiin puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina ja haastateltavina toimivat lasten poliklinikan diabeteshoitajat. Haastattelut nauhoitettiin ja purettiin litteroimalla. Haastatteluaineisto analysoitiin deduktiivista sisällön analyysiä käyttäen, jossa muodostettiin strukturoitu analyysirunko. Analyysin tuloksena syntyi teemoittain ala -ja yläluokat, joita hyödynnettiin käsikirjoituksen suunnittelussa ja toteutuksessa.
Hiilihydraattipelin käsikirjoituksen nimeksi tuli ”LAPSEN PÄIVÄ -Hiilaripeli”. Käsikirjoituksessa painottuivat keskeiset teemat, jotka ilmenivät tutkimustuloksista. Näitä teemoja olivat esimerkiksi yksinkertaisuus, visuaalisuus, mielenkiintoisuus ja houkuttelevuus sekä helppokäyttöisyys. Käsikirjoitus on kuvailtu visuaalisesti tarkasti ja se etenee johdonmukaisesti tasoittain. Käsikirjoitusta voidaan suoraan hyödyntää varsinaisen pelisovelluksen jatkokehittämisessä. Käsikirjoitusta tehdessä apuna käytettiin Funlearning Builder -sovellusta.
Jatkokehittämisehdotukseksi jäi varsinaisen pelisovelluksen luominen käsikirjoituksesta, koska pelisovellukselle ei kyetty löytämään teknisiä toteuttajia.
Opinnäytetyötä tehdessä perehdyttiin lapsen kokonaisvaltaiseen kehitykseen ja 1. tyypin diabetekseen lapsilla. Lisäksi opinnäytetyössä perehdyttiin ravitsemukseen ja eri ravintoaineisiin, erityisesti hiilihydraatteihin. Lopuksi käsiteltiin digitalisaatiota ja pelimuotoista oppimista.
Toiminnallisessa opinnäytetyössä toteutettiin laadullinen tutkimus ja käsikirjoituksen suunnittelua varten tietoa kerättiin puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina ja haastateltavina toimivat lasten poliklinikan diabeteshoitajat. Haastattelut nauhoitettiin ja purettiin litteroimalla. Haastatteluaineisto analysoitiin deduktiivista sisällön analyysiä käyttäen, jossa muodostettiin strukturoitu analyysirunko. Analyysin tuloksena syntyi teemoittain ala -ja yläluokat, joita hyödynnettiin käsikirjoituksen suunnittelussa ja toteutuksessa.
Hiilihydraattipelin käsikirjoituksen nimeksi tuli ”LAPSEN PÄIVÄ -Hiilaripeli”. Käsikirjoituksessa painottuivat keskeiset teemat, jotka ilmenivät tutkimustuloksista. Näitä teemoja olivat esimerkiksi yksinkertaisuus, visuaalisuus, mielenkiintoisuus ja houkuttelevuus sekä helppokäyttöisyys. Käsikirjoitus on kuvailtu visuaalisesti tarkasti ja se etenee johdonmukaisesti tasoittain. Käsikirjoitusta voidaan suoraan hyödyntää varsinaisen pelisovelluksen jatkokehittämisessä. Käsikirjoitusta tehdessä apuna käytettiin Funlearning Builder -sovellusta.
Jatkokehittämisehdotukseksi jäi varsinaisen pelisovelluksen luominen käsikirjoituksesta, koska pelisovellukselle ei kyetty löytämään teknisiä toteuttajia.