Laitehoidon digitaalisen työprosessin kehittäminen : case: Paulig Professional
Oja, Onni (2018)
Oja, Onni
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802202626
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802202626
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on käsitellä digitaalista työprosessia Paulig Professionalin laitehoidon toimintaympäristössä. Tarkemmin tutkimuskysymyksiin syvennytään palvelumuotoilun työkalujen, havaintojen sekä haastattelujen avulla. Tutkimus keskittyi digitaaliseen työprosessiin, koska prosessi on melko uusi ja jatkuvasti kasvava. Tavoitteena oli kartoittaa digitaalisen työprosessin nykytila sekä tutkia sen tuomia haasteita ja mahdollisuuksia osana laitehoitopalvelun tuottamista. Kvalitatiivisessa tutkimuksessa tuotiin ensiksi esiin tutkimukseen kohdistuva lähdemateriaali, jonka pohjalta tutkimuskysymystä oli helpompi tarkastella. Palvelumuotoilun työkalujen avulla haasteet sekä mahdollisuuksia pystyttiin tutkimaan paremmin. Haastattelujen avulla syvennyttiin laitehoitajan työprosessin taustatoimintoihin, joiden avulla työprosessia pystyttiin kuvaamaan entistä laaja-alaisemmin. Osa tutkimuksen sisällöstä on salaista tietoa.
Tutkimuksessa selvisi, että digitaalisen työprosessin rooli on tällä hetkellä merkittävänä osana laitehoitopalvelun tuottamista. Digitaalisen roolin jatkuva kasvaminen sekä sen mahdollisuudet ovat otettu hyvin huomioon toimeksiantajan asiakasymmärryksen kehittämisessä. Tutkimuksessa tunnistettiin prosessista kolme erilaista haastetta ja niiden pohjalta tutkimuksessa tuotiin esiin kehitysehdotuksia työprosessin laadun parantamiseksi. Ideoiden toteuttamisen, jatkuvan tutkimisen sekä kouluttamisen pohjalta työprosessia voidaan kehittää työntekijälle sopivammaksi. Digitaalisen työprosessin kehittämisen tavoitteena on, että prosessista saatava hyöty on työntekijälle käytännöllinen sekä yritykselle hyödyllinen, jotta palvelua voidaan kehittää entistä asiakaslähtöisemmäksi.
Kaiken kehittämisen lähtökohtana on sisäisen viestinnän ylläpito ja sen lisääminen. Tietoa digitaalisuuden haasteista saadaan esiin vain kommunikoinnin kautta, joten viestinnän merkitystä ei voida turhaan korostaa. Tämän tutkimuksen avulla toimeksiantaja sai tutkimustietoa laitehoitajan digitaalisesta työympäristöstä, jonka avulla palvelua voidaan kehittää entistä tehokkaammaksi sekä laadukkaaksi kokonaisuudeksi.
Tutkimuksessa selvisi, että digitaalisen työprosessin rooli on tällä hetkellä merkittävänä osana laitehoitopalvelun tuottamista. Digitaalisen roolin jatkuva kasvaminen sekä sen mahdollisuudet ovat otettu hyvin huomioon toimeksiantajan asiakasymmärryksen kehittämisessä. Tutkimuksessa tunnistettiin prosessista kolme erilaista haastetta ja niiden pohjalta tutkimuksessa tuotiin esiin kehitysehdotuksia työprosessin laadun parantamiseksi. Ideoiden toteuttamisen, jatkuvan tutkimisen sekä kouluttamisen pohjalta työprosessia voidaan kehittää työntekijälle sopivammaksi. Digitaalisen työprosessin kehittämisen tavoitteena on, että prosessista saatava hyöty on työntekijälle käytännöllinen sekä yritykselle hyödyllinen, jotta palvelua voidaan kehittää entistä asiakaslähtöisemmäksi.
Kaiken kehittämisen lähtökohtana on sisäisen viestinnän ylläpito ja sen lisääminen. Tietoa digitaalisuuden haasteista saadaan esiin vain kommunikoinnin kautta, joten viestinnän merkitystä ei voida turhaan korostaa. Tämän tutkimuksen avulla toimeksiantaja sai tutkimustietoa laitehoitajan digitaalisesta työympäristöstä, jonka avulla palvelua voidaan kehittää entistä tehokkaammaksi sekä laadukkaaksi kokonaisuudeksi.