Kaukametsän opiston tuntiopettajien työhön sitouttamisen kehittämissuunnitelma
Salomäki, Henna (2018)
Salomäki, Henna
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802202621
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802202621
Tiivistelmä
Kehittämistyöni tarkoitukseni oli laatia Kaukametsän opistolle tuntiopettajien työhön sitouttamisen kehittämissuunnitelma. Tavoitteena on parantaa tuntiopettajien työhön sitoutumista siitä näkökulmasta, miten työnantaja voi kehittää omaa toimintaansa edistääkseen tuntiopettajien työhön sitoutumista.
Kehittämistyön teoreettinen viitekehys koostuu tuntiopettajan työnkuvan esittelystä sekä sitoutumisen ja sitouttamisen käsitteistä, sitoutumisen luokittelutavoista, sitoutumisen hyödyistä niin työnantajalle kuin työntekijälle sekä työhön sitoutumiseen vaikuttavista tekijöistä. Lisäksi tarkastelin työhön sitouttamisen kehittämistä, aikaisempia tutkimuksia aiheesta sekä sitouttamisstrategian laatimista.
Tutkimusmenetelmänä kehittämistyössäni on konstruktiivinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin 8x8 –menetelmää sekä sähköistä kyselylomaketta. 8x8 –menetelmän avulla Kaukametsän opiston tuntiopettajat loivat uutta käytännön teoriaa siitä, mitkä tekijät parantavat heidän työhön sitoutumistaan ja millaisilla keinoilla työnantaja voisi näitä tekijöitä kehittää. 8x8 –menetelmän avulla muodostin sähköisen kyselylomakkeen, jonka avulla selvitettiin tuntiopettajien näkökulmasta tärkeimmät kehittämiskohteet työhön sitouttamisen kehittämiseksi. Tutkimusjoukko muodostui Kaukametsän opiston tuntiopettajista, joita on tällä hetkellä järjestelmässä kirjoilla 80. 8x8 –menetelmään osallistui 30 tuntiopettajaa ja sähköiseen kyselylomakkeeseen vastasi 38 tuntiopettajaa.
Kehittämistyön avulla työnantaja sai tärkeää tietoa sitouttamisen kehittämiskohteista tuntiopettajien näkökulmasta katsottuna. Kehittämiskohteiden avulla laadittiin kehittämissuunnitelma, joka on otettu käyttöön Kaukametsän opistolla. Samalla kehittämistyöni toimi alkusysäyksenä tuntiopettajien sitouttamisen kehittämiselle. Kehittämistyötä tullaan jatkamaan Kaukametsän opistolla vielä kehittämistyöni jälkeenkin.
Kehittämistyön teoreettinen viitekehys koostuu tuntiopettajan työnkuvan esittelystä sekä sitoutumisen ja sitouttamisen käsitteistä, sitoutumisen luokittelutavoista, sitoutumisen hyödyistä niin työnantajalle kuin työntekijälle sekä työhön sitoutumiseen vaikuttavista tekijöistä. Lisäksi tarkastelin työhön sitouttamisen kehittämistä, aikaisempia tutkimuksia aiheesta sekä sitouttamisstrategian laatimista.
Tutkimusmenetelmänä kehittämistyössäni on konstruktiivinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin 8x8 –menetelmää sekä sähköistä kyselylomaketta. 8x8 –menetelmän avulla Kaukametsän opiston tuntiopettajat loivat uutta käytännön teoriaa siitä, mitkä tekijät parantavat heidän työhön sitoutumistaan ja millaisilla keinoilla työnantaja voisi näitä tekijöitä kehittää. 8x8 –menetelmän avulla muodostin sähköisen kyselylomakkeen, jonka avulla selvitettiin tuntiopettajien näkökulmasta tärkeimmät kehittämiskohteet työhön sitouttamisen kehittämiseksi. Tutkimusjoukko muodostui Kaukametsän opiston tuntiopettajista, joita on tällä hetkellä järjestelmässä kirjoilla 80. 8x8 –menetelmään osallistui 30 tuntiopettajaa ja sähköiseen kyselylomakkeeseen vastasi 38 tuntiopettajaa.
Kehittämistyön avulla työnantaja sai tärkeää tietoa sitouttamisen kehittämiskohteista tuntiopettajien näkökulmasta katsottuna. Kehittämiskohteiden avulla laadittiin kehittämissuunnitelma, joka on otettu käyttöön Kaukametsän opistolla. Samalla kehittämistyöni toimi alkusysäyksenä tuntiopettajien sitouttamisen kehittämiselle. Kehittämistyötä tullaan jatkamaan Kaukametsän opistolla vielä kehittämistyöni jälkeenkin.