OPTIMERING AV SEGELBÅTSPROPELLRAR VID OLIKA CRUISING VARVTAL
Snellman, Andreas (2010)
Snellman, Andreas
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005139205
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005139205
Tiivistelmä
Genom att analysera en befintlig propellerinstallation och beräkna dess teoretiska prestanda i form av fart, bränsleförbrukning och tryckkraft, har en realistisk referensdata kunnat erhållas och jämföras mot andra propelleralternativ optimerade för olika cruising varvtal med olika reduktionsförhållanden.
Studien är baserad på Wageningens B-seriens propellerpolynom och kan påvisa vilka egenskaper som erhålls med de olika konfigurationerna av cruising varvtal, reduktionsförhållanden och propelleralternativ för ett deplacement skrov i form av fart, bränsleförbrukning, tryckkraft, motorbelastning och andra propellerparametrar. By analyzing an existing propulsion installation and calculate the theoretical performance in terms of Speed, Fuel consumption and thrust force, A realistic reference data has been derived witch has been used as reliable reference data when calculating other propeller options optimized for different cruising rpms with various reduction ratios.
This thesis is based on Wageningen B-series propeller polynomial and shows what kind of performance that can be achieved with the various configurations of cruising rpms, reduction ratios and propeller alternative on an displacement hull, the results are displayed as fuel consumption, speed, thrust, engine load and other propeller parameters.
Studien är baserad på Wageningens B-seriens propellerpolynom och kan påvisa vilka egenskaper som erhålls med de olika konfigurationerna av cruising varvtal, reduktionsförhållanden och propelleralternativ för ett deplacement skrov i form av fart, bränsleförbrukning, tryckkraft, motorbelastning och andra propellerparametrar.
This thesis is based on Wageningen B-series propeller polynomial and shows what kind of performance that can be achieved with the various configurations of cruising rpms, reduction ratios and propeller alternative on an displacement hull, the results are displayed as fuel consumption, speed, thrust, engine load and other propeller parameters.