Käytettävyystutkimus : Case: Parasta palvelua-sivusto
Kokko, Riina; Ahdan, Sanna (2017)
Kokko, Riina
Ahdan, Sanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802202597
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802202597
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli Parasta palvelua -verkkosivuston käytettävyyden kehittäminen ja käytettävyystutkimuksen tekeminen. Työ tehtiin IT-palveluyritys Digialle. Tavoitteena opinnäytetyössämme oli selvittää Parasta palvelua -sivuston keskeisimpiä käytettävyysongelmia ja tarjota näihin kehitysehdotuksia. Käyttäjätietoa keräsimme haastattelemalla ja havainnoimalla testikäyttäjiä.
Käytettävyyden arvioinnissa käytimme päätutkimusmenetelmänä käytettävyystestausta ääneenajattelemalla, jota täydensimme heuristisella arvioinnilla. Käytettävyystestaukseen osallistui 11 testihenkilöä, jotka olivat kahdessa eri ryhmässä. Tutkimukseen valitut testikäyttäjät olivat molempien sukupuolien edustajia, edustavat eri ikäluokkia ja ovat atk-osaamiseltaan eri tasoisia. Testauksessa testihenkilöt suorittivat ennalta suunniteltuja testitehtäviä, joita oli molemmilla ryhmillä 10-15 kappaletta.
Opinnäytetyömme havainnoista ja tuloksista teimme asiakkaallemme raportin, jossa kokosimme yhteen tutkimuksilla löytyneet käytettävyysongelmat ja näihin mahdolliset kehitysehdotukset. Sivustosta ei löytynyt suuria käytön estäviä ongelmia. Löytyneet käytettävyysongelmat olivat luonteeltaan sellaisia, että ne vaikuttivat mahdollisesti sivuston käytön tehokkuuteen ja nopeuteen. Testikäyttäjillä ei ollut sivustosta aiempaa kokemusta, mutta silti valtaosan mielestä sivusto oli kuitenkin selkeä ja helposti opittava.
Käytettävyyden arvioinnissa käytimme päätutkimusmenetelmänä käytettävyystestausta ääneenajattelemalla, jota täydensimme heuristisella arvioinnilla. Käytettävyystestaukseen osallistui 11 testihenkilöä, jotka olivat kahdessa eri ryhmässä. Tutkimukseen valitut testikäyttäjät olivat molempien sukupuolien edustajia, edustavat eri ikäluokkia ja ovat atk-osaamiseltaan eri tasoisia. Testauksessa testihenkilöt suorittivat ennalta suunniteltuja testitehtäviä, joita oli molemmilla ryhmillä 10-15 kappaletta.
Opinnäytetyömme havainnoista ja tuloksista teimme asiakkaallemme raportin, jossa kokosimme yhteen tutkimuksilla löytyneet käytettävyysongelmat ja näihin mahdolliset kehitysehdotukset. Sivustosta ei löytynyt suuria käytön estäviä ongelmia. Löytyneet käytettävyysongelmat olivat luonteeltaan sellaisia, että ne vaikuttivat mahdollisesti sivuston käytön tehokkuuteen ja nopeuteen. Testikäyttäjillä ei ollut sivustosta aiempaa kokemusta, mutta silti valtaosan mielestä sivusto oli kuitenkin selkeä ja helposti opittava.
