Saksassa asuvien suomalaisten kiinnostus muistojen digitaaliseen taltioimiseen
Henriksson, Janina (2018)
Henriksson, Janina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802272821
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802272821
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä Epooq 2.0 -verkkopalvelua tarjoavalle Oppifi Oy Start up-yritykselle selvitys Saksassa asuvien 55-74-vuotiaiden suomalaisten kiinnostuksesta heidän muistojensa taltioimiseen digitaalisesti. Epooq 2.0 on muistelupalvelu verkossa.Tavoitteena oli selvittää onko muistojen taltiointiin enemmän kiinnostusta ulkomailla asuessa ja onko Epooq 2.0 -verkkopalvelulla potentiaalia kansainvälistyä suomalaisen yhteisön kautta. Lisäksi haluttiin selvittää mahdolliset kehittämisen kohteet Epooq 2.0:n kansainvälistymiselle.
Opinnäytetyön tietoperusta koostui kansainvälistymisstrategioista sekä kuluttajien ostokäyttäytymisestä. Lisäksi kartoitettiin markkinointikeinoja selvitykseen valitulle kohderyhmälle. Tavoitteena oli koota hyödyllistä tietoa Oppifi Oy-yritykselle, jota yritys voisi hyödyntää liiketoiminnassaan. Lähteinä käytettiin alan kirjallisuutta sekä verkkolähteitä.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, sillä sen avulla saadaan yksityiskohtaisempia tutkimustuloksia ja tutkimusongelmaan pystytään perehtymään kokonaisvaltaisemmin. Tutkimustapana käytettiin kyselyä ja haastattelua sekä benchmarkingia. Kyselylomake lähetettiin Berliinin Suomikeskukseen sekä Facebook-yhteisöihin, jotka koostuivat Saksassa asuvista suomalaisista. Kyselyyn vastasi seitsemän henkilöä, joista kaikki olivat asuneet jo nuoresta iästä asti Saksassa. Näin saatiin yksityiskohtaista tietoa Saksassa asuvien suomalaisten kiinnostuksesta tallettaa muistojaan digitaalisesti sekä mitä he Saksassa asuessaan mielellään muistelevat. Haastatteluista saatu aineisto sekä benchmarking toimivat johtopäätösten pohjana ja ne otettiin huomioon myös kehitysehdotuksia tehdessä.
Haastatteluilla ja kyselyllä saatiin kartoitettua Oppifi Oy:n kansainvälistä potentiaalia suomalaisen yhteisön kautta. Tärkeimmäksi kehitysehdotukseksi nousi verkkosivujen muokkaaminen helppokäyttöisemmäksi sekä sosiaalisen median hyödyntäminen palvelun markkinoinnissa. Haasteena nähtiin kilpailu yhteisöllisten sosiaalisen median palveluiden, kuten Facebookin kanssa. Kyselytutkimuksen tulosten perusteella muistojen taltioinnista Epooq 2.0 -verkkopalveluun oltiin kiinnostuneita, mutta kyseiseen verkkopalveluun haluttiin ensin tutustua paremmin. Tulokset osoittivat myös, että muistoja ollaan kiinnostuneita jakamaan Suomessa asuvien sukulaisten ja ystävien kesken. Opinnäytetyön lopussa esitellään tutkimuksen pohjalta toteutetut kehitysehdotukset.
Opinnäytetyön tietoperusta koostui kansainvälistymisstrategioista sekä kuluttajien ostokäyttäytymisestä. Lisäksi kartoitettiin markkinointikeinoja selvitykseen valitulle kohderyhmälle. Tavoitteena oli koota hyödyllistä tietoa Oppifi Oy-yritykselle, jota yritys voisi hyödyntää liiketoiminnassaan. Lähteinä käytettiin alan kirjallisuutta sekä verkkolähteitä.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, sillä sen avulla saadaan yksityiskohtaisempia tutkimustuloksia ja tutkimusongelmaan pystytään perehtymään kokonaisvaltaisemmin. Tutkimustapana käytettiin kyselyä ja haastattelua sekä benchmarkingia. Kyselylomake lähetettiin Berliinin Suomikeskukseen sekä Facebook-yhteisöihin, jotka koostuivat Saksassa asuvista suomalaisista. Kyselyyn vastasi seitsemän henkilöä, joista kaikki olivat asuneet jo nuoresta iästä asti Saksassa. Näin saatiin yksityiskohtaista tietoa Saksassa asuvien suomalaisten kiinnostuksesta tallettaa muistojaan digitaalisesti sekä mitä he Saksassa asuessaan mielellään muistelevat. Haastatteluista saatu aineisto sekä benchmarking toimivat johtopäätösten pohjana ja ne otettiin huomioon myös kehitysehdotuksia tehdessä.
Haastatteluilla ja kyselyllä saatiin kartoitettua Oppifi Oy:n kansainvälistä potentiaalia suomalaisen yhteisön kautta. Tärkeimmäksi kehitysehdotukseksi nousi verkkosivujen muokkaaminen helppokäyttöisemmäksi sekä sosiaalisen median hyödyntäminen palvelun markkinoinnissa. Haasteena nähtiin kilpailu yhteisöllisten sosiaalisen median palveluiden, kuten Facebookin kanssa. Kyselytutkimuksen tulosten perusteella muistojen taltioinnista Epooq 2.0 -verkkopalveluun oltiin kiinnostuneita, mutta kyseiseen verkkopalveluun haluttiin ensin tutustua paremmin. Tulokset osoittivat myös, että muistoja ollaan kiinnostuneita jakamaan Suomessa asuvien sukulaisten ja ystävien kesken. Opinnäytetyön lopussa esitellään tutkimuksen pohjalta toteutetut kehitysehdotukset.