Harvesterityön keskeytykset ja ajanmenekki
Kortelainen, Miikka; Juvonen, Elias (2018)
Kortelainen, Miikka
Juvonen, Elias
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803022964
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803022964
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia harvesterinkuljettajan työpäivän rakennetta ja sen aikana syntyvien häiriöaikajaksojen määrää, laatua ja vaikutusta. Nykyaikaisen harvesterin sähköinen työajanseurantajärjestelmä ei havainnoi alle 15 minuuttia kestäviä häiriöaikajaksoja, eikä niitä ole ennen tätä työtä tutkittu.
Tutkimukseen aineistoksi valittiin kuusi harvesterinkuljettajaa ja kuusi harvesteria sisältänyttä harkittua näytettä. Opinnäytetyö oli yhdistelmä kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tutkimuksen metodeja. Työ toteutettiin maastossa tapahtuneena työajanseurantana, jossa toinen tekijöistä mittasi kellolla työvaiheiden keston ja toinen kirjasi ajan sekä kuvauksen tapahtumasta ajanottolomakkeelle. Työvuoron päätteeksi jokaista kuljettajaa haastateltiin. Haastattelun oli määrä toimia tukevana aineistona tutkimuksessa.
Kahteen ensimmäiseen tutkimuskysymykseen vastattiin muodostamalla työpäivistä aikajanat. Kolmanteen kysymykseen vastaukseksi saatiin, että lyhyetkin häiriöaikajaksot vaikuttavat merkittävästi kuljettajien työtehoon ja hyvinvointiin. Häiriöaikajaksoja voidaan vähentää painottamalla kuljettajien vastuuta työn itsesuunnittelussa sekä joillakin työteknisillä parannuksilla. Keskeistä on saada aikaan rakenteeltaan ehyitä työpäiviä.
Tutkimukseen aineistoksi valittiin kuusi harvesterinkuljettajaa ja kuusi harvesteria sisältänyttä harkittua näytettä. Opinnäytetyö oli yhdistelmä kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tutkimuksen metodeja. Työ toteutettiin maastossa tapahtuneena työajanseurantana, jossa toinen tekijöistä mittasi kellolla työvaiheiden keston ja toinen kirjasi ajan sekä kuvauksen tapahtumasta ajanottolomakkeelle. Työvuoron päätteeksi jokaista kuljettajaa haastateltiin. Haastattelun oli määrä toimia tukevana aineistona tutkimuksessa.
Kahteen ensimmäiseen tutkimuskysymykseen vastattiin muodostamalla työpäivistä aikajanat. Kolmanteen kysymykseen vastaukseksi saatiin, että lyhyetkin häiriöaikajaksot vaikuttavat merkittävästi kuljettajien työtehoon ja hyvinvointiin. Häiriöaikajaksoja voidaan vähentää painottamalla kuljettajien vastuuta työn itsesuunnittelussa sekä joillakin työteknisillä parannuksilla. Keskeistä on saada aikaan rakenteeltaan ehyitä työpäiviä.