Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Arvotietoisuus toimintakulttuurin kehittämisessä : Satakielipedagoginen varhaiskasvatus

Vauhkonen, Maija (2018)

 
Tweet refworks
 
Avaa tiedosto
Vauhkonen_Anna-Maija.pdf (728.0Kt)
Lataukset: 


Vauhkonen, Maija
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803083163
Tiivistelmä
Hämeenlinnan kaupungin tuli laatia 2016-2017 aikana valtakunnallisten varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (2016) pohjalta paikallinen varhaiskasvatussuunnitelma (Vasu). Hämeenlinnalaista varhaiskasvatustyötä on ohjannut vuodesta 2012 lähtien Satakielipedagogiikka -kasvatusnäkemyksenä. Satakielipedagogiikka ja valtakunnallisten perusteiden edellyttämät asiat tuli yhdistyä käytännönläheisellä tavalla uudessa varhaiskasvatushenkilöstöä velvoittavassa varhaiskasvatussuunnitelmassa, joka tuli ottaa käyttöön 1.8.2017 alkaen.
Kehittämishankkeen tavoitteena oli tuottaa varhaiskasvatussuunnitelmaan satakielipedagoginen arvoperusta ja oppimiskäsitys sekä nostaa esiin arvojen merkitys toimintakulttuurin kehitysprosessissa. Kehittämis-hankkeen tarkoituksena oli varhaiskasvatushenkilöstön arvotietoisuuden lisääminen. Kehittämishanke toteutettiin Vasu-projektiin sisäistettynä prosessina ja hanke toimi koko organisaation yhteisen toimintatavan selkeyttämisen osakehittäjänä. Kehittämishankkeen teoriatietoa, tuloksia ja johtopäätöksiä voidaan hyödyntää varhaiskasvatusyksiköiden arvotietoisuuden kehittämistyössä.
Kehittämishanke toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tiedonkeruumenetelminä olivat teemahaastattelut, ryhmäkeskustelut ja vasutyöryhmien muistiot. Analyysimenetelmänä oli sisällönanalyysi. Tulokset osoittivat, että yhteinen pedagoginen keskustelu sekä oman työn ja koko työyhteisön toiminnan reflektointi koettiin tärkeäksi laadukkaan varhaiskasvatuksen toteutumiselle ja ylläpitämiselle. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että arvotietoisuus toimintakulttuurin kehittämisessä ja toiminnan arvioinnissa on keskeistä. Arvoihin pohjautuvaa keskustelukulttuuria tulisi kehittää sekä arvojen näkyä enemmän käytännön toimintana ja konkreettisina tekoina kuin sanoina.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatTutkintonimikkeetAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste