"Hiekkalaatikkohöpöttelyä?" : Leikkipuiston kasvatuskumppanuuden kehittäminen
Karhu, Turo (2017)
Karhu, Turo
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803022955
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803022955
Tiivistelmä
Helsingin kaupungin leikkipuistoissa tarjotaan lapsiperheille avointa varhaiskasvatusta, jonka tavoitteena on edistää lapsen kasvua ja kehitystä sekä tukea vanhemmuutta tarjoamalla toimintaa alle kouluikäisille lapsille ja heidän perheilleen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia ja kehittää avoimen varhaiskasvatuksen kasvatuskumppanuutta toimintatutkimuksen menetelmällä. Kehittämisen kohteena on Helsingin kaupungin leikkipuiston työntekijöiden vuorovaikutus lasten vanhempien kanssa ja tavoitteena on kehittää tuota vuorovaikutusta.
Opinnäytetyöhön osallistui kuusi sosiaaliohjaaja viidestä leikkipuistosta. Opinnäytetyön menetelmällisinä toteutustapoina on ollut toimintatutkimukselliset työpajat ja niiden välissä osallistujien työskentely omissa toimipisteissä sekä ennen työpajoja toteutettu kartoittava kysely vanhemmille. Tavoitteena on ollut osallistujien osaamista näkyväksi tekeminen ja edelleen heidän vuorovaikutuksellisenosaamisen kehittäminen.
Opinnäytetyön mukaan vuorovaikutus työntekijöiden ja vanhempien kesken on hyvällä tasolla. Vanhempien tyytyväisyys on erinomaista; keskustelua lapsista ja vanhempien kannustamista on paljon ja vanhemmat kokevat hyötyvänsä keskusteluista. Osallistujien vanhemmuutta tukevaa vuorovaikutusta pystyttiin opinnäytetyön aikana kehittämään leikkipuistotiimin yhteisellä suunnittelulla, työnjaolla ja viestinnällä sekä löytämällä leikkipuiston arjesta ns. sosiaalipedagogisia ikkunoita, joissa vanhemmuutta tukevaa vuorovaikutusta on helpompi toteuttaa. Opinnäytetyön mukaan hiekkalaatikkohöpöttely on arjen kasvatuskumppanuutta.
Jatkotutkimuksen aiheina opinnäytetyön aikana heräsi toisaalta se, miten leikkipuistotoiminnan johtaminen voisi syventää vanhemmuutta tukevaa työtä leikkipuiston arjessa ja toisaalta se miten avoimen varhaiskasvatuksen hyvä kasvatuskumppanuus vaikuttaa lapsen päivähoidon aloittamiseen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia ja kehittää avoimen varhaiskasvatuksen kasvatuskumppanuutta toimintatutkimuksen menetelmällä. Kehittämisen kohteena on Helsingin kaupungin leikkipuiston työntekijöiden vuorovaikutus lasten vanhempien kanssa ja tavoitteena on kehittää tuota vuorovaikutusta.
Opinnäytetyöhön osallistui kuusi sosiaaliohjaaja viidestä leikkipuistosta. Opinnäytetyön menetelmällisinä toteutustapoina on ollut toimintatutkimukselliset työpajat ja niiden välissä osallistujien työskentely omissa toimipisteissä sekä ennen työpajoja toteutettu kartoittava kysely vanhemmille. Tavoitteena on ollut osallistujien osaamista näkyväksi tekeminen ja edelleen heidän vuorovaikutuksellisenosaamisen kehittäminen.
Opinnäytetyön mukaan vuorovaikutus työntekijöiden ja vanhempien kesken on hyvällä tasolla. Vanhempien tyytyväisyys on erinomaista; keskustelua lapsista ja vanhempien kannustamista on paljon ja vanhemmat kokevat hyötyvänsä keskusteluista. Osallistujien vanhemmuutta tukevaa vuorovaikutusta pystyttiin opinnäytetyön aikana kehittämään leikkipuistotiimin yhteisellä suunnittelulla, työnjaolla ja viestinnällä sekä löytämällä leikkipuiston arjesta ns. sosiaalipedagogisia ikkunoita, joissa vanhemmuutta tukevaa vuorovaikutusta on helpompi toteuttaa. Opinnäytetyön mukaan hiekkalaatikkohöpöttely on arjen kasvatuskumppanuutta.
Jatkotutkimuksen aiheina opinnäytetyön aikana heräsi toisaalta se, miten leikkipuistotoiminnan johtaminen voisi syventää vanhemmuutta tukevaa työtä leikkipuiston arjessa ja toisaalta se miten avoimen varhaiskasvatuksen hyvä kasvatuskumppanuus vaikuttaa lapsen päivähoidon aloittamiseen.