MARKKINOINTISUUNNITELMA YRITYS X OY:LLE
Miikkulainen, Eveliina (2018)
Miikkulainen, Eveliina
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803123268
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803123268
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia markkinointisuunnitelma yritykselle, joka harjoittaa liiketoimintaa liikkeen johdon konsultoinnin. Opinnäytetyö laadittiin toimeksiantona. Markkinointisuunnitelman tarkoitus on olla yritykselle käytännön työkalu, jota voi käyttää ohjenuorana suunnitelmallisen markkinoinnin toteuttamisessa. Lisäksi opinnäytetyössä kartoitettiin yrityksen aiempaa markkinointia ja laadittiin kartoituksen pohjalta kehitysehdotuksia.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda kattava teoriaosuus pohjautuen markkinoinnin perinteiseen ja nykyaikaiseen kirjallisuuteen ja sähköisiin lähteisiin. Lisäksi aineistona opinnäytetyössä on käytetty toimeksiantajayrityksen edustajalle tehtyjä teemahaastatteluja ja opinnäytetyön tekijän toteuttamaa osallistuvaa havainnointia. Lähdeaineiston valinnassa on oltu lähdekriittisiä, ja materiaali on valittu siten, että se on käyttökelpoista toimeksiantajayrityksen näkökulma ja toimiala huomioon ottaen.
Opinnäytetyö on toiminnallinen, ja opinnäytetyön lopputuotteena on markkinointisuunnitelma, joka on laadittu toimeksiantajayritykselle. Produktissa kartoitetaan yrityksen nykytilannetta ja toimintaympäristöä erilaisten analyysien avulla. Lisäksi opinnäytetyössä kartoitetaan yrityksen tavoitteet, joiden pohjalta on laadittu käytännön toimenpide-ehdotukset suoritettavista markkinointitoimenpiteistä. Markkinointitoimenpiteille on laadittu myös aikataulutus vuosi- ja viikkokalenterin muodossa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda kattava teoriaosuus pohjautuen markkinoinnin perinteiseen ja nykyaikaiseen kirjallisuuteen ja sähköisiin lähteisiin. Lisäksi aineistona opinnäytetyössä on käytetty toimeksiantajayrityksen edustajalle tehtyjä teemahaastatteluja ja opinnäytetyön tekijän toteuttamaa osallistuvaa havainnointia. Lähdeaineiston valinnassa on oltu lähdekriittisiä, ja materiaali on valittu siten, että se on käyttökelpoista toimeksiantajayrityksen näkökulma ja toimiala huomioon ottaen.
Opinnäytetyö on toiminnallinen, ja opinnäytetyön lopputuotteena on markkinointisuunnitelma, joka on laadittu toimeksiantajayritykselle. Produktissa kartoitetaan yrityksen nykytilannetta ja toimintaympäristöä erilaisten analyysien avulla. Lisäksi opinnäytetyössä kartoitetaan yrityksen tavoitteet, joiden pohjalta on laadittu käytännön toimenpide-ehdotukset suoritettavista markkinointitoimenpiteistä. Markkinointitoimenpiteille on laadittu myös aikataulutus vuosi- ja viikkokalenterin muodossa.