Kohtaamistaide hoitokodissa asuvien ikäihmisten sosiaalisen ja psyykkisen toimintakyvyn vahvistajana
Serfözö, Anna (2018)
Serfözö, Anna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803103210
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803103210
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli hoitokodissa asuvien ikäihmisten sosiaalisen ja psyykkisen toimintakyvyn edistäminen Kohtaamistaiteen avulla. Tavoitteena oli luoda taideryhmä, jossa voi kokea onnistumista, moniaistista virkistymistä, iloa sekä uusia elämyksiä. Kohtaamistaide on ohjattua ryhmämuotoista taidetoimintaa, joka edistää yhteisöllisyyttä, tukee yhteisön jäsenten näkyväksi tulemista sekä itseilmaisua.
Kohtaamistaiteen ryhmä kokoontui seitsemän kertaa viikon välein. Lopussa pidettiin taidenäyttely. Toimintaympäristönä toimi keravalainen hoitokoti, jossa asukkaat ovat pääosin ikäihmisiä. Kahdeksan asukasta osallistui kuvalliseen itseilmaisuun. Ryhmän teema oli juhlavuoden kunniaksi Suomi 100.
Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen muodostavat taiteen hyvinvointivaikutuksia kartoittavat tutkimukset. Kohtaamistaiteen keskeiset periaatteet ja ohjausmenetelmät kuuluvat myös tietoperustaan. Arviointiaineistona toimivat havainnointi, oppimispäiväkirja, mielialakysely ja loppupalaute. Arvioinnin tulosten perusteella Kohtaamistaide edisti osallistujien sosiaalista ja psyykkistä toimintakykyä. Yhteisöllisyys kehittyi yhdessä tekemisen kautta. Psyykkiseen hyvinvointiin vaikuttivat onnistumisen kokemukset, kuvallinen itseilmaisu, muistojen mieleen palautuminen sekä virkistävä aktiviteetti. Mieliala koheni monilla osallistujilla taiteen tekemisen seurauksena.
Kohtaamistaiteen ryhmä kokoontui seitsemän kertaa viikon välein. Lopussa pidettiin taidenäyttely. Toimintaympäristönä toimi keravalainen hoitokoti, jossa asukkaat ovat pääosin ikäihmisiä. Kahdeksan asukasta osallistui kuvalliseen itseilmaisuun. Ryhmän teema oli juhlavuoden kunniaksi Suomi 100.
Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen muodostavat taiteen hyvinvointivaikutuksia kartoittavat tutkimukset. Kohtaamistaiteen keskeiset periaatteet ja ohjausmenetelmät kuuluvat myös tietoperustaan. Arviointiaineistona toimivat havainnointi, oppimispäiväkirja, mielialakysely ja loppupalaute. Arvioinnin tulosten perusteella Kohtaamistaide edisti osallistujien sosiaalista ja psyykkistä toimintakykyä. Yhteisöllisyys kehittyi yhdessä tekemisen kautta. Psyykkiseen hyvinvointiin vaikuttivat onnistumisen kokemukset, kuvallinen itseilmaisu, muistojen mieleen palautuminen sekä virkistävä aktiviteetti. Mieliala koheni monilla osallistujilla taiteen tekemisen seurauksena.