Uuden kunnossapitojärjestelmän käyttöönottoon liittyvä koulutus ja tukitoiminnot
Kristiina Visuri, Karita (2018)
Kristiina Visuri, Karita
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803143343
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803143343
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Helen Oy:n uuden kunnossapitojärjestelmän käyttöönottoa ja siihen liittyvää koulutusta, ohjeistuksen rakentumista ja loppukäyttäjien tukemista. Helenin IFS-tietojärjestelmän käyttöä laajennettiin marraskuussa 2017 kunnossapitotoimintaan ja olemassa oleva kunnossapitojärjestelmä Arttu 2000 jäi pois käytöstä.
Teoriaosuudessa käsiteltiin kunnossapitoa ja kunnossapitojärjestelmää sekä niiden rakentumista ja sisältöä. Kirjallisuuden avulla selvitettiin oppimista, erilaisia oppimistapoja ja niiden merkitystä koulutuksen rakentumisessa. Lisäksi selvitettiin motivaation syntymistä ja sen tärkeyttä oppimisessa aikuisiässä. Tuotiin esille myös elinikäistä oppimista ja muutoksista aiheutuvaa muutosvastarintaa ja niiden merkityksiä ajatellen nykypäivän työelämää.
Tutkimusosuudessa käsiteltiin tarkemmin esivalmisteluita kunnossapitojärjestelmän muutokselle, siihen liittyvän koulutuksen rakentumista, tarvittavaa ohjeistusta sekä toimenpiteitä käyttöönoton jälkeen. Tutkimusosuudessa tuotiin myös esille muutoksesta aiheutuvia haasteita. Tämän lisäksi työssä tutkittiin käyttäjien kokemuksia koulutuksista ja järjestelmän käytöstä. Käyttäjätason kokemukset kerättiin verkkokyselyiden avulla ja niiden pohjalta saatiin kehitysideoita järjestelmään ja koulutuksen rakentumiseen.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi katsaus kunnossapitojärjestelmän muutoksesta ja siihen liittyvästä koulutuksesta sekä ehdotus käyttöönoton jälkeiseen tukimalliin. Jatkossa tulisi kiinnittää huomiota yhteisten toimintamallien luomiseen ja käyttöhenkilöstön lisäkoulutukseen.
Teoriaosuudessa käsiteltiin kunnossapitoa ja kunnossapitojärjestelmää sekä niiden rakentumista ja sisältöä. Kirjallisuuden avulla selvitettiin oppimista, erilaisia oppimistapoja ja niiden merkitystä koulutuksen rakentumisessa. Lisäksi selvitettiin motivaation syntymistä ja sen tärkeyttä oppimisessa aikuisiässä. Tuotiin esille myös elinikäistä oppimista ja muutoksista aiheutuvaa muutosvastarintaa ja niiden merkityksiä ajatellen nykypäivän työelämää.
Tutkimusosuudessa käsiteltiin tarkemmin esivalmisteluita kunnossapitojärjestelmän muutokselle, siihen liittyvän koulutuksen rakentumista, tarvittavaa ohjeistusta sekä toimenpiteitä käyttöönoton jälkeen. Tutkimusosuudessa tuotiin myös esille muutoksesta aiheutuvia haasteita. Tämän lisäksi työssä tutkittiin käyttäjien kokemuksia koulutuksista ja järjestelmän käytöstä. Käyttäjätason kokemukset kerättiin verkkokyselyiden avulla ja niiden pohjalta saatiin kehitysideoita järjestelmään ja koulutuksen rakentumiseen.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi katsaus kunnossapitojärjestelmän muutoksesta ja siihen liittyvästä koulutuksesta sekä ehdotus käyttöönoton jälkeiseen tukimalliin. Jatkossa tulisi kiinnittää huomiota yhteisten toimintamallien luomiseen ja käyttöhenkilöstön lisäkoulutukseen.