Ohjelmistorobotti vakuutusalalla : Case: Vakuutusyhtiö X
Suokas, Maiju (2018)
Suokas, Maiju
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803293980
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803293980
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsitteli vakuutusalaa ja robotiikkaa. Työn tavoitteena oli tutkia, mitä ajatuksia ohjelmistorobotti herättää toimeksiantajayrityksen korvauskäsittelijöissä. Tutkimus toteutettiin toimeksiantona yritykselle, josta käytetään nimitystä Vakuutusyhtiö X.
Työn teoria on jaettu kahteen osuuteen. Ensimmäinen osa käsittelee vakuutustoimintaa yleisesti, korvauskäsittelyn määritelmää sekä teknologian tuomia muutoksia alalla. Toinen osa käsittelee ohjelmistorobotiikan ominaisuuksia, hyödyntämistä yritystoiminnassa ja tulevaisuuden näkymiä.
Empiirinen osuus käsittelee Vakuutusyhtiö X:n oman robotin taustoja sekä tutkimusta. Toimeksiantajan oman robotin taustojen selvittelyä varten haastateltiin robotin luomisprosessiin osallistuneita työntekijöitä. Tutkimus suoritettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineiston hankinta suoritettiin lomakehaastatteluna, joka sisälsi strukturoituja ja avoimia kysymyksiä. Kohderyhmänä olivat yrityksen korvauskäsittelijät, jotka eivät osallistuneet robotin luomiseen.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että yrityksen korvauskäsittelijät odottivat robottia ja toivoivat sen tuovan helpotusta työhönsä. Robotin siirryttyä tuotantoon on suurin osa työntekijöistä kokenut työnsä mielekkäämpänä. Tällä hetkellä robotista kokevat hyötyvänsä eniten seuraavat yrityksen työryhmät: yli 4 viikkoa, nimetyt ja vakavat vahingot. Työntekijät kokevat saa- neensa tarpeeksi tietoa robotista projektin edetessä ja heillä oli paljon ehdotuksia uusiksi robotisoitaviksi kohteiksi. Valtaosa työntekijöistä koki robotin työtä helpottavana työkaluna, mutta osassa heräsi pelko töiden vähentymisestä.
Tulosten perusteella yritys onnistui mallikkaasti yhdistämään robotin osaksi toimintaansa. Robotin vaikutuksia työntekijöihin oli mietitty ja niihin oli reagoitu ajoissa. Tutkimus oli hyvin ajankohtainen yritykselle, koska aikaisempia tutkimuksia kohdistuen työntekijöihin ja robottiin ei ole tehty. Tuloksia hyödynnetään toimeksiantajayrityksen robotiikka-projektissa.
Työn teoria on jaettu kahteen osuuteen. Ensimmäinen osa käsittelee vakuutustoimintaa yleisesti, korvauskäsittelyn määritelmää sekä teknologian tuomia muutoksia alalla. Toinen osa käsittelee ohjelmistorobotiikan ominaisuuksia, hyödyntämistä yritystoiminnassa ja tulevaisuuden näkymiä.
Empiirinen osuus käsittelee Vakuutusyhtiö X:n oman robotin taustoja sekä tutkimusta. Toimeksiantajan oman robotin taustojen selvittelyä varten haastateltiin robotin luomisprosessiin osallistuneita työntekijöitä. Tutkimus suoritettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineiston hankinta suoritettiin lomakehaastatteluna, joka sisälsi strukturoituja ja avoimia kysymyksiä. Kohderyhmänä olivat yrityksen korvauskäsittelijät, jotka eivät osallistuneet robotin luomiseen.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että yrityksen korvauskäsittelijät odottivat robottia ja toivoivat sen tuovan helpotusta työhönsä. Robotin siirryttyä tuotantoon on suurin osa työntekijöistä kokenut työnsä mielekkäämpänä. Tällä hetkellä robotista kokevat hyötyvänsä eniten seuraavat yrityksen työryhmät: yli 4 viikkoa, nimetyt ja vakavat vahingot. Työntekijät kokevat saa- neensa tarpeeksi tietoa robotista projektin edetessä ja heillä oli paljon ehdotuksia uusiksi robotisoitaviksi kohteiksi. Valtaosa työntekijöistä koki robotin työtä helpottavana työkaluna, mutta osassa heräsi pelko töiden vähentymisestä.
Tulosten perusteella yritys onnistui mallikkaasti yhdistämään robotin osaksi toimintaansa. Robotin vaikutuksia työntekijöihin oli mietitty ja niihin oli reagoitu ajoissa. Tutkimus oli hyvin ajankohtainen yritykselle, koska aikaisempia tutkimuksia kohdistuen työntekijöihin ja robottiin ei ole tehty. Tuloksia hyödynnetään toimeksiantajayrityksen robotiikka-projektissa.