Kohtaamisen kieli : Opiskelijoiden kokemuksia opiskelijoiden ja ohjaajien välisestä kohtaamisesta hoitotyön harjoittelussa
Lempiäinen, Sofia; Ibrahim, Aniso; Guled, Abshiro; Guuleed, Fahria (2018)
Lempiäinen, Sofia
Ibrahim, Aniso
Guled, Abshiro
Guuleed, Fahria
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804094331
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804094331
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan opiskelijoiden kokemuksia opiskelijoiden ja ohjaajien välisestä kohtaamisesta hoitotyön harjoittelussa. Koulutuksen aikana käydään hyvin monissa, eriluonteisessa, usean viikon pituisissa työharjoitteluissa, joiden tarkoituksena on antaa opiskelijalle käytännön kokemusta. Tavalla, jolla opiskelija kohdataan, on suuri vaikutus siihen, kuinka hyvin opiskelija harjoittelussa oppii ja minkälainen mielikuva hänelle alasta jää. Tämän vuoksi koettiin tärkeäksi selvittää opiskelijoiden kokemuksia kohtaamisesta harjoittelupaikassa.
Opinnäytetyö on luonteeltaan laadullinen tutkielma. Tutkimusmetodina käytettiin kyselylomaketta. Kyselylomake laadittiin verkossa, ja se lähetettiin usealle Laurean hoitotyön opiskelijalle sähköpostitse syksyllä 2017. Kyselylomaketta laadittaessa mietittiin tarkasti kyselylomakkeen rakenne, jotta siinä kysyttävien asioiden avulla saataisiin mahdollisimman tarkka vastaus opinnäytetyön tutkimuskysymykseen.
Tutkimusaineiston tulosten pohjalta kuvattiin opiskelijan kokemuksia kohtaamisesta harjoittelupaikoissa sekä analysoitiin saatujen vastausten yhteneväisyyksiä samaan ilmiöön liittyen. Kyselylomakevastausten myötä ilmeni, että muun muassa asiatonta kohtelua ja vaihtelevaa ohjausta esiintyi paljon. Opiskelijaohjauksen laadun koettiin esimerkiksi olevan suppeampaa oman ohjaajan ollessa poissa. Tästä seikasta huolimatta monet kokivat, että heidät kohdattiin tasavertaisesti ja opiskelijaohjauksen olleen hyvää ja heidän rooliinsa nähden tarpeeksi haastavaa.
Opinnäytetyön myötä saadut tulokset lisäävät ymmärrystä opiskelijoiden kokemuksista kohtaamisesta hoitotyön harjoittelussa ja lisäävät mahdollisuutta jatkotutkimuksiin sekä edesauttavat positiiviseen, kokonaisvaltaiseen opiskelijoiden kohtaamiseen hoitotyön harjoittelun ilmapiirissä.
Opinnäytetyö on luonteeltaan laadullinen tutkielma. Tutkimusmetodina käytettiin kyselylomaketta. Kyselylomake laadittiin verkossa, ja se lähetettiin usealle Laurean hoitotyön opiskelijalle sähköpostitse syksyllä 2017. Kyselylomaketta laadittaessa mietittiin tarkasti kyselylomakkeen rakenne, jotta siinä kysyttävien asioiden avulla saataisiin mahdollisimman tarkka vastaus opinnäytetyön tutkimuskysymykseen.
Tutkimusaineiston tulosten pohjalta kuvattiin opiskelijan kokemuksia kohtaamisesta harjoittelupaikoissa sekä analysoitiin saatujen vastausten yhteneväisyyksiä samaan ilmiöön liittyen. Kyselylomakevastausten myötä ilmeni, että muun muassa asiatonta kohtelua ja vaihtelevaa ohjausta esiintyi paljon. Opiskelijaohjauksen laadun koettiin esimerkiksi olevan suppeampaa oman ohjaajan ollessa poissa. Tästä seikasta huolimatta monet kokivat, että heidät kohdattiin tasavertaisesti ja opiskelijaohjauksen olleen hyvää ja heidän rooliinsa nähden tarpeeksi haastavaa.
Opinnäytetyön myötä saadut tulokset lisäävät ymmärrystä opiskelijoiden kokemuksista kohtaamisesta hoitotyön harjoittelussa ja lisäävät mahdollisuutta jatkotutkimuksiin sekä edesauttavat positiiviseen, kokonaisvaltaiseen opiskelijoiden kohtaamiseen hoitotyön harjoittelun ilmapiirissä.