Sosiaalinen media B2B markkinoinnissa
Suurmaa, Riikka (2018)
Suurmaa, Riikka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804124519
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804124519
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on kehittää B2B sosiaalisen median markkinointia. Toimeksiantajana tälle tutkimukselle on CGI Suomi Oy:n Rondo-yksikkö. Sosiaalisen median markkinoinnin tavoitteena on kasvattaa Rondon kotisivujen kävijämäärää ja tätä kautta myynnin kasvua. Tarkoituksena on ymmärtää Rondon nykyasiakkaiden käyttäytymismalleja sosiaalisessa mediassa. Halutaan tietää, millainen sosiaalisen median markkinointi kiinnostaa nykyasiakkaita, jotta voidaan tuottaa heille juuri oikeanlaista sisältöä.
Tutkimuksen avulla saatiin tieto, että millä kanavalla asiakkaamme liikkuvat ja mitä he sosiaalisen median sisällöltä hakevat. Tämän johdosta kehittämistehtävä liittyi asiakasryhmän siirtämiseen sille alustalle, jossa asiakkaamme jo valmiiksi ovat. Lisäksi ryhmän sisältöä kehitetään kehittämistehtävässä.
Tutkimuksessa käytetään niin painettuja kuin sähköisiäkin lähteitä. Tietoa haettiin sosiaalisesta mediasta ja sen kanavista. Lähteiden avulla selvitetetään kanavien eri käyttötarkoitukset markkinoinnin kannalta. Selvitetään myös miten perinteinen markkinointi eroaa digitaalisesta markkinoinnista.
Kysely, joka lähetettiin Rondon nykyasiakkaille toteutettiin monimenetelmäisyyttä käyttäen. Kyselyssä oli myös muutama vapaaselite kenttä sitä tarvitseville kysymyksille ja loput kysymykset olivat monivalinta kysymyksiä. Pyrittiin pitämään kysely mahdollisimman lyhyenä ja helposti vastattavana, koska tiedostettiin kaikilla asiakkailla olevan kyseisenä ajankohtana kiire. Tästä syystä asiakkailla ei olisi ollut aikaa vastata kyselyyn, joka olisi vienyt enemmän aikaa.
Tutkimuksen avulla saatiin kehitysidea Rondon sosiaalisen median markkinointiin liittyen. Kehityksen kohteena oli Rondon LinkedIn:ssä olemassa oleva asiakasyhteisö, joka aluksi oli saanut hyvän vastaanoton asiakkaiden puolelta. Jostain syystä asiakasyhteisön ajatus ei ollut toteutunut ja se ei toiminut odotetulla tavalla. Tutkimuksen avulla saatiin enemmän tietoa asiakkaiden käyttäytymisestä sosiaalisessa mediassa. Vastausten perusteella asiakasyhteisö siirretään siihen sosiaalisen median kanavaan, jossa asiakkaat jo valmiiksi ovat ja sisältöä kehitetään asiakkaille sopivammaksi.
Tutkimuksessa tullutta kehitysideaa on jo alettu suunnittelemaan Rondon yksikössä. Kehitysidea tullaan siis toteuttamaan Rondon markkinointitiimin kanssa. Vanha LinkedIn ryhmä siirretään Facebookiin ja sisältöä kehitetään.
Tutkimuksen avulla saatiin tieto, että millä kanavalla asiakkaamme liikkuvat ja mitä he sosiaalisen median sisällöltä hakevat. Tämän johdosta kehittämistehtävä liittyi asiakasryhmän siirtämiseen sille alustalle, jossa asiakkaamme jo valmiiksi ovat. Lisäksi ryhmän sisältöä kehitetään kehittämistehtävässä.
Tutkimuksessa käytetään niin painettuja kuin sähköisiäkin lähteitä. Tietoa haettiin sosiaalisesta mediasta ja sen kanavista. Lähteiden avulla selvitetetään kanavien eri käyttötarkoitukset markkinoinnin kannalta. Selvitetään myös miten perinteinen markkinointi eroaa digitaalisesta markkinoinnista.
Kysely, joka lähetettiin Rondon nykyasiakkaille toteutettiin monimenetelmäisyyttä käyttäen. Kyselyssä oli myös muutama vapaaselite kenttä sitä tarvitseville kysymyksille ja loput kysymykset olivat monivalinta kysymyksiä. Pyrittiin pitämään kysely mahdollisimman lyhyenä ja helposti vastattavana, koska tiedostettiin kaikilla asiakkailla olevan kyseisenä ajankohtana kiire. Tästä syystä asiakkailla ei olisi ollut aikaa vastata kyselyyn, joka olisi vienyt enemmän aikaa.
Tutkimuksen avulla saatiin kehitysidea Rondon sosiaalisen median markkinointiin liittyen. Kehityksen kohteena oli Rondon LinkedIn:ssä olemassa oleva asiakasyhteisö, joka aluksi oli saanut hyvän vastaanoton asiakkaiden puolelta. Jostain syystä asiakasyhteisön ajatus ei ollut toteutunut ja se ei toiminut odotetulla tavalla. Tutkimuksen avulla saatiin enemmän tietoa asiakkaiden käyttäytymisestä sosiaalisessa mediassa. Vastausten perusteella asiakasyhteisö siirretään siihen sosiaalisen median kanavaan, jossa asiakkaat jo valmiiksi ovat ja sisältöä kehitetään asiakkaille sopivammaksi.
Tutkimuksessa tullutta kehitysideaa on jo alettu suunnittelemaan Rondon yksikössä. Kehitysidea tullaan siis toteuttamaan Rondon markkinointitiimin kanssa. Vanha LinkedIn ryhmä siirretään Facebookiin ja sisältöä kehitetään.