”Luonto on mun mielestä niinku sellainen iso puutarha” : Lasten luontosuhde ja sen tukeminen luontopainotteisessa päiväkodissa
Ahonpää, Terhi (2018)
Ahonpää, Terhi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804094311
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804094311
Tiivistelmä
Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli saada tietoa siitä, miten Hyvinkäällä sijaitsevan luontopainotteisen päiväkodin lapset kokevat ja käsittävät luonnon, eli minkälainen heidän luontosuhteensa on. Toisena tavoitteena oli selvittää niitä keinoja, joiden avulla päiväkodissa tuetaan lapsen luontosuhteen kehittymistä sekä samalla tehdä näkyväksi päiväkodin varhaiskasvattajien tekemää työtä ympäristökasvatuksen parissa.
Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen muodosti muun muassa teoriatieto luonnosta, ympäristökasvatuksesta, kestävästä kehityksestä sekä ihmisen luontosuhteesta. Ympäristökasvatuksen ja kestävän kehityksen teemoja tarkasteltiin myös varhaiskasvatuksen näkökulmasta.
Opinnäytetyön tutkimusosuus oli laadullinen ja pääasiallisena tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Aineisto kerättiin marras-joulukuussa 2017 sekä päiväkodin lapsilta että varhaiskasvattajilta kolmesta eri varhaiskasvatusryhmästä. Aineistoa kerättiin 12:sta 4-5-vuotiaalta lapselta haastattelun ja haastattelutilanteessa toteutetun piirustustehtävän avulla. Piirustukset toimivat tukimateriaalina haastatteluvastauksille. Myös kasvattajilta tietoa kerättiin teemahaastattelun avulla. Kaikilta tutkimukseen osallistuneiden lasten vanhemmilta pyydettiin lupa haastatteluja varten.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että lapset yhdistävät luonnon käsitteen vahvasti metsään ja heitä ympäröivään lähiluontoon. Metsä on lapsille varmasti yksi tutuimmista luonnonympäristöistä, sillä luontopainotteisessa päiväkodissa retkeillään usein lähimetsässä. Luonnossa tapahtuva leikki sekä luonnon ja sen eliöiden tutkiminen ovat merkityksellisiä ja tärkeitä asioita heille. Lapset ovat myös erittäin kiinnostuneita vuodenajoista ja niiden seuraamisesta. Lasten luontosuhteen kehittymistä pyritään tukemaan päiväkodissa runsaan ulkoilun ja ympäristötiedon välittämisen avulla. Lasten toiveet otetaan myös huomioon toimintaa suunnitellessa. Kasvattajat kokevat, että ympäristökasvatuksen kautta heillä on mahdollisuus välittää lapsille tärkeitä elämän perusarvoja.
Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen muodosti muun muassa teoriatieto luonnosta, ympäristökasvatuksesta, kestävästä kehityksestä sekä ihmisen luontosuhteesta. Ympäristökasvatuksen ja kestävän kehityksen teemoja tarkasteltiin myös varhaiskasvatuksen näkökulmasta.
Opinnäytetyön tutkimusosuus oli laadullinen ja pääasiallisena tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Aineisto kerättiin marras-joulukuussa 2017 sekä päiväkodin lapsilta että varhaiskasvattajilta kolmesta eri varhaiskasvatusryhmästä. Aineistoa kerättiin 12:sta 4-5-vuotiaalta lapselta haastattelun ja haastattelutilanteessa toteutetun piirustustehtävän avulla. Piirustukset toimivat tukimateriaalina haastatteluvastauksille. Myös kasvattajilta tietoa kerättiin teemahaastattelun avulla. Kaikilta tutkimukseen osallistuneiden lasten vanhemmilta pyydettiin lupa haastatteluja varten.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että lapset yhdistävät luonnon käsitteen vahvasti metsään ja heitä ympäröivään lähiluontoon. Metsä on lapsille varmasti yksi tutuimmista luonnonympäristöistä, sillä luontopainotteisessa päiväkodissa retkeillään usein lähimetsässä. Luonnossa tapahtuva leikki sekä luonnon ja sen eliöiden tutkiminen ovat merkityksellisiä ja tärkeitä asioita heille. Lapset ovat myös erittäin kiinnostuneita vuodenajoista ja niiden seuraamisesta. Lasten luontosuhteen kehittymistä pyritään tukemaan päiväkodissa runsaan ulkoilun ja ympäristötiedon välittämisen avulla. Lasten toiveet otetaan myös huomioon toimintaa suunnitellessa. Kasvattajat kokevat, että ympäristökasvatuksen kautta heillä on mahdollisuus välittää lapsille tärkeitä elämän perusarvoja.