3-6-vuotiaiden lasten motoristen taitojen kehittymisen tukeminen - työkalu lasten liikunnan ohjaajille
Manninen, Mira; Kukkula, Eveliina (2017)
Lataukset:
Manninen, Mira
Kukkula, Eveliina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804124511
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804124511
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää motoristen taitojen harjoittelua tukeva työkalu 3-6 -vuotiaiden lasten liikunnanohjaajille. Opinnäytetyön ja työkalun tavoitteena oli tukea lasten motoristen taitojen vahvistumista innostamalla heitä liikkumaan, huomioiden ohjauksen toteutuminen mahdollisimman lapsilähtöisesti ja leikinomaisesti. Työkalussa hyödynnettiin sekä kuvia että tekstejä, jotta se hyödyttäisi mahdollisimman monia lapsia, eikä sulkisi pois esimerkiksi lapsia, joilla on vaikeuksia ymmärtää suomen kieltä. Kirkkonummen urheilijat ry:n ohjaajat ovat testanneet tuotetun materiaalin toimivuutta käytännössä ottamalla materiaalin käytön osaksi ohjaamiaan 3-6-vuotiaiden liikuntaryhmiä syys-lokakuun 2017 aikana.
Toiminallinen opinnäytetyö on kehittämistyö, jossa on hyödynnetty palvelumuotoilun menetelmiä. Viitekehyksenä opinnäytetyössä on leikin merkitys lasten liikunnan ohjaamisessa, joten tietoperusta perustuu vahvasti motoristen taitojen kehittymiseen sekä leikin merkitykseen lapsen kehitykselle. Lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä on perehdytty kuvien ja lorujen käytön hyötyihin lasten ohjauksessa.
Tuotetussa materiaalissa on huomioitu perusmotoriset taidot; liikkumistaito, tasapainotaito sekä välineenkäsittelytaito, joiden lisäksi materiaali sisältää kuperkeikan opetteluun sopivia liikkeitä. Jokaista motorista taitoa opettaa eri eläinhahmo viidellä kyseiseen motoriseen taitoon sopivalla liikkeellä. Kehittämishankkeen onnistumista arvioitiin keräämällä palautetta urheiluseuran ohjaajilta pitkin kehittämistyönprosessia. Merkittävimpänä palautteena pidetään ohjaajien kokemuksia materiaalin käytöstä käytännössä sekä seuran kurssivastaavan ja puheenjohtajan palautetta valmiista materiaalista. Opinnäytetyöntekijöiden omaa toimintaa arvioitiin itsearvioinnin sekä reflektiokeskusteluiden avulla. Arvioinnin perusteella kehittämishanke on ollut onnistunut ja ohjaajat ovat kokeneet materiaalin innostaneen lapsia liikkumaan ja kokeilemaan uusia liikkeitä. Materiaalin vahvuutena on ohjeistuksen mahdollistaminen monikanavaisesti sekä leikinomaisesti, kuvien ja lorujen avulla. Arvioinnin perusteella materiaalista onnistuttiin ohjaajien palautteiden perusteella luomaan yhtenäinen ja selkeä kokonaisuus motoristen taitojen opettamisen tueksi. Tulostettu ja laminoitu materiaali jäi ohjaajien käyttöön, jonka lisäksi kurssivastaavalle on toimitettu materiaali sähköisenä, joka mahdollistaa materiaalin jakamisen eteenpäin myös tuleville uusille ohjaajille.
Toiminallinen opinnäytetyö on kehittämistyö, jossa on hyödynnetty palvelumuotoilun menetelmiä. Viitekehyksenä opinnäytetyössä on leikin merkitys lasten liikunnan ohjaamisessa, joten tietoperusta perustuu vahvasti motoristen taitojen kehittymiseen sekä leikin merkitykseen lapsen kehitykselle. Lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä on perehdytty kuvien ja lorujen käytön hyötyihin lasten ohjauksessa.
Tuotetussa materiaalissa on huomioitu perusmotoriset taidot; liikkumistaito, tasapainotaito sekä välineenkäsittelytaito, joiden lisäksi materiaali sisältää kuperkeikan opetteluun sopivia liikkeitä. Jokaista motorista taitoa opettaa eri eläinhahmo viidellä kyseiseen motoriseen taitoon sopivalla liikkeellä. Kehittämishankkeen onnistumista arvioitiin keräämällä palautetta urheiluseuran ohjaajilta pitkin kehittämistyönprosessia. Merkittävimpänä palautteena pidetään ohjaajien kokemuksia materiaalin käytöstä käytännössä sekä seuran kurssivastaavan ja puheenjohtajan palautetta valmiista materiaalista. Opinnäytetyöntekijöiden omaa toimintaa arvioitiin itsearvioinnin sekä reflektiokeskusteluiden avulla. Arvioinnin perusteella kehittämishanke on ollut onnistunut ja ohjaajat ovat kokeneet materiaalin innostaneen lapsia liikkumaan ja kokeilemaan uusia liikkeitä. Materiaalin vahvuutena on ohjeistuksen mahdollistaminen monikanavaisesti sekä leikinomaisesti, kuvien ja lorujen avulla. Arvioinnin perusteella materiaalista onnistuttiin ohjaajien palautteiden perusteella luomaan yhtenäinen ja selkeä kokonaisuus motoristen taitojen opettamisen tueksi. Tulostettu ja laminoitu materiaali jäi ohjaajien käyttöön, jonka lisäksi kurssivastaavalle on toimitettu materiaali sähköisenä, joka mahdollistaa materiaalin jakamisen eteenpäin myös tuleville uusille ohjaajille.