MARKKINOINTISUUNNITELMA B-to-B palveluille : Case: DSGNRS Digipalvelut
Tohkanen, Jani (2018)
Tohkanen, Jani
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804144674
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804144674
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli koota ajankohtaista ja relevanttia tietoa markkinointiviestinnän mahdollisuuksista ja tehdä markkinointisuunnitelma kohdeyritykselle. Kohdeyrityksenä toimii vuosi sitten perustettu DSGNRS Digipalvelut, jonka avaintuotteena toimii verkkosivupalvelut.
Opinnäytetyön tutkimusongelmana oli markkinoinnin puutteellisuus kohdeyrityksessä. Opinnäytetyön ensisijaisena tavoitteena oli luoda selkeä kohdeyrityksen tarpeita vastaava markkinointisuunnitelma syksyksi 2018. Työn toissijaisena tavoitteena oli luoda teoriaosuudesta kohdeyritykselle opas, jonka avulla yritys voi tulevaisuudessa luoda itsenäisesti markkinointisuunnitelmat.
Työn teoriaosuudessa käsitellään markkinointisuunnitelman eri osa-alueita kattavasti hyödyntäen tutkittua tietoa, kirjallisuutta ja internettiä. Opinnäytetyössä suoritettiin kvalitatiivinen tutkimus, jonka tarkoituksena oli selvittää asiakkaiden ostokäyttäytymistä, tavoitettavuutta sekä yrityksen mahdollisia kilpailukeinoja.
Työn empiirisessä osuudessa sovellettiin kerättyä teoriatietoa ja tutkimuksen tuloksia kohdeyritykselle sopiviksi. Edellä mainittujen tietolähteiden lisäksi käytettiin myös tukena DSGNRS Digipalveluiden toimitusjohtajan haastattelua.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi kattavan teoriaosuuden lisäksi kohdeyritykselle markkinointisuunnitelma syksyksi 2018, jota yrityksen on helppo lähetä toteuttamaan. Markkinointisuunnitelmasta selviää, mitä sisältöä yrityksen tulisi tuottaa, missä markkinointikanavissa, millä aikataululla ja mikä on toteutuksen budjetti.
Opinnäytetyön tutkimusongelmana oli markkinoinnin puutteellisuus kohdeyrityksessä. Opinnäytetyön ensisijaisena tavoitteena oli luoda selkeä kohdeyrityksen tarpeita vastaava markkinointisuunnitelma syksyksi 2018. Työn toissijaisena tavoitteena oli luoda teoriaosuudesta kohdeyritykselle opas, jonka avulla yritys voi tulevaisuudessa luoda itsenäisesti markkinointisuunnitelmat.
Työn teoriaosuudessa käsitellään markkinointisuunnitelman eri osa-alueita kattavasti hyödyntäen tutkittua tietoa, kirjallisuutta ja internettiä. Opinnäytetyössä suoritettiin kvalitatiivinen tutkimus, jonka tarkoituksena oli selvittää asiakkaiden ostokäyttäytymistä, tavoitettavuutta sekä yrityksen mahdollisia kilpailukeinoja.
Työn empiirisessä osuudessa sovellettiin kerättyä teoriatietoa ja tutkimuksen tuloksia kohdeyritykselle sopiviksi. Edellä mainittujen tietolähteiden lisäksi käytettiin myös tukena DSGNRS Digipalveluiden toimitusjohtajan haastattelua.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi kattavan teoriaosuuden lisäksi kohdeyritykselle markkinointisuunnitelma syksyksi 2018, jota yrityksen on helppo lähetä toteuttamaan. Markkinointisuunnitelmasta selviää, mitä sisältöä yrityksen tulisi tuottaa, missä markkinointikanavissa, millä aikataululla ja mikä on toteutuksen budjetti.