Kiusaamistapauksen selvittelylomake peruskouluun
Kalliomaa, Fatima (2018)
Kalliomaa, Fatima
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804134663
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804134663
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia Hyvinkääläisen peruskoulun kiusaamisen vastaiselle tiimille koulukiusaamisen selvittelyprosessiin lomake, jonka avulla kartoitetaan ja selvitetään kiusaamistapauksia. Lomakkeen käytön tavoitteena oli, että koulun henkilökunta pystyisi seuraamaan kiusaamistapausten kehittymistä, kiusaamismuotoja, ja kohdentaa esimerkiksi erityistä tukea kiusaamisen osapuolille.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään kiusaamista ilmiönä, kiusaamisen vaikutuksia yksilöön ja yhteisöön sekä säädöksiä koulukiusaamisen torjunnassa. Teoriaosuudessa tarkastellaan eri osapuolten rooleja kiusaamisen ennaltaehkäisyssä ja kiusaamiseen puuttumisessa. Teoreettinen viitekehys haettiin painetuista lähteistä ja verkkolähteistä.
Opinnäytetyössä tehtiin kiusaamisen selvittelylomake käyttäen laadullisia tutkimusmenetelmiä, kuten puolistrukturoitua haastattelua ja havainnointia. Palvelumuotoilumenetelmistä hyödynnettiin teemoittelua ja questorming- menetelmää. Lomakkeen toimivuuden arviointiin laadittiin palautekysely käyttäen Likert-asteikkoa. Kysely tehtiin kiusaamisen vastaiselle tiimille. Vastaukset käytiin läpi yksinkertaisella luokittelulla.
Opinnäytetyön tuloksena tuotettu työkalu koettiin toimivaksi peruskoulussa, ja omaksuttiin osaksi koulun kiusaamisen vastaista toimintamallia. Lomake toimii kiusaamiseen puuttumisessa. Se toimii osana kiusaamista ehkäisevää työtä parantamalla kiusaamistilanteiden kehittymisen seurantaa. Lomake on räätälöity kiusaamisen vastaisen tiimin tarpeeseen. Lomaketta ja teoreettista viitekehystä voidaan hyödyntää muiden koulujen kohdalla kiusaamisen vastaisten toimenpiteiden suunnittelussa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään kiusaamista ilmiönä, kiusaamisen vaikutuksia yksilöön ja yhteisöön sekä säädöksiä koulukiusaamisen torjunnassa. Teoriaosuudessa tarkastellaan eri osapuolten rooleja kiusaamisen ennaltaehkäisyssä ja kiusaamiseen puuttumisessa. Teoreettinen viitekehys haettiin painetuista lähteistä ja verkkolähteistä.
Opinnäytetyössä tehtiin kiusaamisen selvittelylomake käyttäen laadullisia tutkimusmenetelmiä, kuten puolistrukturoitua haastattelua ja havainnointia. Palvelumuotoilumenetelmistä hyödynnettiin teemoittelua ja questorming- menetelmää. Lomakkeen toimivuuden arviointiin laadittiin palautekysely käyttäen Likert-asteikkoa. Kysely tehtiin kiusaamisen vastaiselle tiimille. Vastaukset käytiin läpi yksinkertaisella luokittelulla.
Opinnäytetyön tuloksena tuotettu työkalu koettiin toimivaksi peruskoulussa, ja omaksuttiin osaksi koulun kiusaamisen vastaista toimintamallia. Lomake toimii kiusaamiseen puuttumisessa. Se toimii osana kiusaamista ehkäisevää työtä parantamalla kiusaamistilanteiden kehittymisen seurantaa. Lomake on räätälöity kiusaamisen vastaisen tiimin tarpeeseen. Lomaketta ja teoreettista viitekehystä voidaan hyödyntää muiden koulujen kohdalla kiusaamisen vastaisten toimenpiteiden suunnittelussa.