Kasvunkansio pedagogisen dokumentoinnin ja havainnoinnin välineenä
Anttila, Eeva; Ojanen, Anni (2018)
Anttila, Eeva
Ojanen, Anni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804154703
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804154703
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa vantaalaiseen päiväkotiin toimiva kasvunkansiomalli. Opinnäytetyö toteutettiin ympärivuorokautista hoitoa tarjoavassa Sinirikon päiväkodissa. Työskentelyssä oli mukana päiväkodin viisivuotiaita lapsia, jotka saivat suunnitella omat kansionsa.
Mallikansiolla on monta tarkoitusta. Työntekijälle kansion teoria tuo tietoa pedagogisesta dokumentoinnista, havainnoinnin keinoista sekä varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa määritellyistä oppimisen alueista. Käyttämällä kansiota lasten kanssa, tekee aikuinen näkyväksi ryhmän työskentelyä. Kansio toimii siis toiminnan dokumentoinnin välineenä. Kansio on myös tie lapsen maailmaan.
Osallistimme päiväkodin viisivuotiaita mallikansiomme suunnitteluvaiheessa. Järjestimme kuusi toimintakertaa, joiden aikana kävimme läpi varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden viisi eri oppimisen aluetta. Toimintakerroilla lapset saivat tuoda omia ideoitaan ja ajatuksiaan omaan kansioonsa. Poimimme heidän ideoitaan myös päiväkodille tekemäämme mallikansioon.
Teoriaosuudessa perehdyimme osallisuutta ja pedagogista dokumentointia käsittelevään kirjallisuuteen sekä erinäisiin tutkimuksiin. Tutustuimme laajasti myös uuteen varhaiskasvatuksen perusteet asiakirjaan. Arviointimenetelmänä käytimme työskentelyyn osallistuneille lapsille suullista yksilöhaastattelua, sekä kollegoilta pyysimme mallikansiosta arvioita kirjallisen palautekyselyn avulla. Palautteista päätellen kansiota voitaisiin hyödyntää päiväkodissa, mikäli työnjaosta ja kansion tekoon varatusta ajasta sovitaan tiimin kesken.
Työmme loppupuolella huomasimme, että mallikansiolla voisi olla myös muita käyttötarkoituksia. Tulevaisuudessa mallikansiosta voisi poimia sivuja myös suoraan sähköiseen kasvunkansioon, tai kasvunkansion voisi muuttaa esimerkiksi ”projektikansioksi”, johon kerättäisiin talteen ryhmässä toteutuneita projekteja.
Mallikansiolla on monta tarkoitusta. Työntekijälle kansion teoria tuo tietoa pedagogisesta dokumentoinnista, havainnoinnin keinoista sekä varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa määritellyistä oppimisen alueista. Käyttämällä kansiota lasten kanssa, tekee aikuinen näkyväksi ryhmän työskentelyä. Kansio toimii siis toiminnan dokumentoinnin välineenä. Kansio on myös tie lapsen maailmaan.
Osallistimme päiväkodin viisivuotiaita mallikansiomme suunnitteluvaiheessa. Järjestimme kuusi toimintakertaa, joiden aikana kävimme läpi varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden viisi eri oppimisen aluetta. Toimintakerroilla lapset saivat tuoda omia ideoitaan ja ajatuksiaan omaan kansioonsa. Poimimme heidän ideoitaan myös päiväkodille tekemäämme mallikansioon.
Teoriaosuudessa perehdyimme osallisuutta ja pedagogista dokumentointia käsittelevään kirjallisuuteen sekä erinäisiin tutkimuksiin. Tutustuimme laajasti myös uuteen varhaiskasvatuksen perusteet asiakirjaan. Arviointimenetelmänä käytimme työskentelyyn osallistuneille lapsille suullista yksilöhaastattelua, sekä kollegoilta pyysimme mallikansiosta arvioita kirjallisen palautekyselyn avulla. Palautteista päätellen kansiota voitaisiin hyödyntää päiväkodissa, mikäli työnjaosta ja kansion tekoon varatusta ajasta sovitaan tiimin kesken.
Työmme loppupuolella huomasimme, että mallikansiolla voisi olla myös muita käyttötarkoituksia. Tulevaisuudessa mallikansiosta voisi poimia sivuja myös suoraan sähköiseen kasvunkansioon, tai kasvunkansion voisi muuttaa esimerkiksi ”projektikansioksi”, johon kerättäisiin talteen ryhmässä toteutuneita projekteja.