Lasten luonteenvahvuuksien tukeminen ja Huomaa hyvä! -materiaalin hyödyntäminen Taavinkylän lastentalossa
Jormakka, Johanna; Kauranen, Katarina (2018)
Jormakka, Johanna
Kauranen, Katarina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804154713
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804154713
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda jatkumoa lasten luonteenvahvuuksien tukemiselle Taavinkylän lastentalossa. Työelämäkumppanina toimi Taavinkylän lastentalo. Päiväkodissa on ollut käytössä vuodesta 2016 lähtien Kaisa Vuorisen kehittämä Huomaa hyvä! –pedagoginen menetelmä, jonka tarkoituksena on lasten luonteenvahvuuksien tukeminen. Luonteenvahvuuksien tukemisessa taustalla on ajatus siitä, että jokaisella on omat luontaiset vahvuudet. Kasvattajien tehtävä tässä pedagogisessa menetelmässä on auttaa lapsia tunnistamaan heidän omat luonteenvahvuudet ja ohjaamaan niiden käytössä.
Opinnäytetyön toteutuksena Taavinkylän lastentalon työntekijöille luotiin perehdytyskansio ja lasten vanhemmille ohjevihko. Ohjevihko ja perehdytyskansio otettiin käyttöön päiväkodissa tammikuussa 2018. Ohjevihko sisältää päiväkodin lasten vanhemmille tietoa luonteenvahvuuksista sekä ideoita yhteiseen tekemiseen. Työntekijöiden perehdytyskansio suunnattiin etenkin Taavinkylän lastentalon uusille työntekijöille. Perehdytyskansio sisältää myöskin tietoa luonteenvahvuuksista sekä toimintaideoita, joita päiväkodin henkilökunta voi hyödyntää lasten kanssa.
Huomaa hyvä! ja luonteenvahvuuksien tukeminen pohjautuvat positiiviseen psykologiaan ja positiiviseen pedagogiikkaan. Tämän opinnäytetyön teoriaosuudessa on kuvattu positiivista psykologiaa, positiivista pedagogiikkaa, resilienssiä sekä hyveitä. Opinnäytetyö toteutettiin varhaiskasvatuksen parissa, joten opinnäytetyössä on kerrottu myös vuoden 2016 Varhaiskasvatussuunnitelman perusteista, joihin Espoolaisten päiväkotien omat varhaiskasvatussuunnitelmat perustuvat. Teoriaosuudessa on kerrottu myös mitä hyvän ohjevihon laatiminen edellyttää.
Toiminnallinen prosessi alkoi tutustumisella Huomaa hyvä! -pedagogiseen menetelmään sekä päiväkodin toimintatapoihin. Opinnäytetyössä hyödynnettiin palvelumuotoilun keinoja ohjevihon ja perehdytyskansion tekemisessä. Työn arvioinnissa on hyödynnetty SWOT-analyysiä.
Arviointi on tehty työelämäkumppanin palautteiden avulla. Arvioinnissa pohditaan, kuinka hyvin opinnäytetyössä on päästy asetettuihin tavoitteisiin. Päiväkoti ja lasten vanhemmat arvioivat tuotoksia positiivisesti. Perehdytyskansio ja ohjevihko jäivät päiväkodin käyttöön opinnäytetyöprosessin jälkeen.
Opinnäytetyön toteutuksena Taavinkylän lastentalon työntekijöille luotiin perehdytyskansio ja lasten vanhemmille ohjevihko. Ohjevihko ja perehdytyskansio otettiin käyttöön päiväkodissa tammikuussa 2018. Ohjevihko sisältää päiväkodin lasten vanhemmille tietoa luonteenvahvuuksista sekä ideoita yhteiseen tekemiseen. Työntekijöiden perehdytyskansio suunnattiin etenkin Taavinkylän lastentalon uusille työntekijöille. Perehdytyskansio sisältää myöskin tietoa luonteenvahvuuksista sekä toimintaideoita, joita päiväkodin henkilökunta voi hyödyntää lasten kanssa.
Huomaa hyvä! ja luonteenvahvuuksien tukeminen pohjautuvat positiiviseen psykologiaan ja positiiviseen pedagogiikkaan. Tämän opinnäytetyön teoriaosuudessa on kuvattu positiivista psykologiaa, positiivista pedagogiikkaa, resilienssiä sekä hyveitä. Opinnäytetyö toteutettiin varhaiskasvatuksen parissa, joten opinnäytetyössä on kerrottu myös vuoden 2016 Varhaiskasvatussuunnitelman perusteista, joihin Espoolaisten päiväkotien omat varhaiskasvatussuunnitelmat perustuvat. Teoriaosuudessa on kerrottu myös mitä hyvän ohjevihon laatiminen edellyttää.
Toiminnallinen prosessi alkoi tutustumisella Huomaa hyvä! -pedagogiseen menetelmään sekä päiväkodin toimintatapoihin. Opinnäytetyössä hyödynnettiin palvelumuotoilun keinoja ohjevihon ja perehdytyskansion tekemisessä. Työn arvioinnissa on hyödynnetty SWOT-analyysiä.
Arviointi on tehty työelämäkumppanin palautteiden avulla. Arvioinnissa pohditaan, kuinka hyvin opinnäytetyössä on päästy asetettuihin tavoitteisiin. Päiväkoti ja lasten vanhemmat arvioivat tuotoksia positiivisesti. Perehdytyskansio ja ohjevihko jäivät päiväkodin käyttöön opinnäytetyöprosessin jälkeen.