Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Saku Sammakon salaiset koodit : Mediataitoviikon suunnittelu ja toteuttaminen Vilinäntalojen päiväkodeille

Immonen, Oona; Halme, Oona (2018)

Avaa tiedosto
Halme_Oona_Immonen_Oona.pdf (3.377Mt)
Lataukset: 


Immonen, Oona
Halme, Oona
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804184925
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön aiheena on mediakasvatus varhaiskasvatuksessa. Tavoitteena oli antaa Vilinäntalojen lastentarhanopettajille konkreettisia keinoja mediakasvatuksen toteuttamiseen sekä alentaa mediakasvatuksen toteuttamisen kynnystä. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden päivityksen yhteydessä mediakasvatuksen roolia korostettiin entisestään. Aiheeseen olikin tärkeää tarttua.

Toiminnan suunnittelua varten toteutimme Vilinäntalojen lastentarhanopettajille alkukartoituskyselyn, jonka avulla selvitimme mediakasvatuksen senhetkisiä toteutustapoja ja -tottumuksia. Kyselyn tulosten perusteella mediakasvatuksen käsitteen avaamiselle ja aiheen syventämiselle oli tarvetta.

Suunnittelimme kyselyn pohjalta Vilinäntaloille mediakasvatusaiheisen viikon ajalle 5.-9.2.2018, jolloin oli myös valtakunnallinen Mediataitoviikko. Viikko toteutettiin Vilinäntalojen kaikissa viidessä päiväkodissa, joista kahdessa olimme itse mukana. Toiminta oli suunnattu 4–6-vuotiaille lapsille.

Mediataitoviikkoon osallistuneet lapset työstivät ja toteuttivat lastentarhanopettajan opastuksella erilaisia tehtäviä, joissa hyödynnettiin mediaa eri tavoin.

Lapsia innostavana juonena oli Vilinäntalojen maskotin Saku Sammakon katoaminen. Sakun salainen koodi oli kadonnut. Joka päivä mediakasvatustoiminnan jälkeen lapsille annettiin uusi vihje kadonneesta koodista. Vihjeen avulla koodinpalanen etsittiin päiväkodista. Koodinpalasista muodostettiin viimeisenä päivänä kokonainen koodi, joka kertoi median eri osa-alueista. Hyödynsimme median osa-alueista radiota, televisiota, tablettia, uutisia ja sanomalehtiä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste