Työntekijöiden hyvinvointia edistävä esimiestyö. Case: Yritys X.
Auvinen, Anna; Laukkanen, Noora (2018)
Auvinen, Anna
Laukkanen, Noora
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804164723
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804164723
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin työntekijöiden hyvinvointia tukevan esimiestyön esiintymistä kohdeyrityksessä. Opinnäytetyö koostuu teoriaosasta sekä tutkimusosasta, ja sen toimeksiantajana toimii suomalainen palvelualan yritys, jonka kolmeen eri yksikköön tutkimus rajattiin. Tutkimuksen päätavoitteena selvitettiin, onko kohdeyrityksen esimiestyössä työntekijöiden hyvinvointia lisääviä voimavaratekijöitä sekä palvelevan johtamisen piirteitä. Tavoitteena oli tarkastella, ilmenikö tutkittavien yksiköiden välillä eroja palvelevan esimiestyön esiintymisessä, sekä pyrkiä löytämään ehdotuksia työn voimavaroja lisäävän esimiestyön kehittämiseen.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus koostuu kahdesta osasta, joissa paneudutaan yksilön hyvinvoinnin muodostumiseen sekä hyvinvointia tukevaan johtamiseen ja esimiestyöhön. Teoreettisen osuuden lähteinä on käytetty kirjallisia ja sähköisiä teoksia.
Empiirinen osa toteutettiin työntekijöille suunnattuna kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, joka tehtiin sähköisesti Webropol-työkalulla. Kysely lähetettiin 141 työntekijälle ja vastausprosentiksi saatiin 54. Empiiristä osuutta syvennettiin viidelle esimiehelle tehdyllä teemahaastattelulla. Kvalitatiivisen tutkimuksen avulla saatiin tutkimuskohteeseen myös esimiesten näkökulmaa.
Tutkimustuloksista ilmeni, että palvelevan johtamisen piirteet työyhteisössä sekä työntekijöiden kokemat sosiaaliset voimavarat ovat riippuvaisia esimiehen tavasta toimia. Kohdeyrityksen työskentely-yksiköt kokivat palvelevan johtamisen piirteitä eri tavalla ja erot olivat tilastollisesti merkitseviä. Tutkimuksesta saatujen tulosten pohjalta annettiin ehdotuksia työn voimavaroja tukevan esimiestyön edistämiseen kohdeyrityksessä. Palvelevassa esimiestyössä kehityskohteiksi nousivat erityisesti kaksisuuntaisen vuorovaikutuksen parantaminen sekä osaamisen kehittämistä tukeva palautteenanto.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus koostuu kahdesta osasta, joissa paneudutaan yksilön hyvinvoinnin muodostumiseen sekä hyvinvointia tukevaan johtamiseen ja esimiestyöhön. Teoreettisen osuuden lähteinä on käytetty kirjallisia ja sähköisiä teoksia.
Empiirinen osa toteutettiin työntekijöille suunnattuna kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, joka tehtiin sähköisesti Webropol-työkalulla. Kysely lähetettiin 141 työntekijälle ja vastausprosentiksi saatiin 54. Empiiristä osuutta syvennettiin viidelle esimiehelle tehdyllä teemahaastattelulla. Kvalitatiivisen tutkimuksen avulla saatiin tutkimuskohteeseen myös esimiesten näkökulmaa.
Tutkimustuloksista ilmeni, että palvelevan johtamisen piirteet työyhteisössä sekä työntekijöiden kokemat sosiaaliset voimavarat ovat riippuvaisia esimiehen tavasta toimia. Kohdeyrityksen työskentely-yksiköt kokivat palvelevan johtamisen piirteitä eri tavalla ja erot olivat tilastollisesti merkitseviä. Tutkimuksesta saatujen tulosten pohjalta annettiin ehdotuksia työn voimavaroja tukevan esimiestyön edistämiseen kohdeyrityksessä. Palvelevassa esimiestyössä kehityskohteiksi nousivat erityisesti kaksisuuntaisen vuorovaikutuksen parantaminen sekä osaamisen kehittämistä tukeva palautteenanto.