"Me ladataan pattereita lomalla, jotta jaksetaan sitä arkea kotona” Omatoimimatkailun kehittäminen, Liikuntakeskus Pajulahti
Lampinen, Miia (2018)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804104407
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804104407
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää omatoimimatkailua suomalaisessa Liikuntakeskuksessa. Opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö ja tavoitteena on kartoittaa omatoimimatkailijan tarpeita ja löytää uudenlaisia liiketoimintamahdollisuuksia omatoimi-matkailijoiden määrän lisäämiseksi. Tavoitteena on myös lisätä asiakastuntemusta sekä selvittää omatoimimatkailijan motiiveja siitä, miksi matkan kohteeksi valikoituu liikuntakeskus. Tämän opinnäytetyön kohdeorganisaationa toimii Liikuntakeskus Pajulahti.
Tämän kehittämistyön viitekehys koostuu asiakkaiden tarpeiden ja motiivien tunnistamisesta matkailun lähtökohtana, palvelun kehittämisestä asiakaskeskeisesti sekä matkailupalvelujen kokonaisvaltaisesta käsitteestä. Lisäksi matkailua käsitellään elämyksellisyyden, kokemuksellisuuden sekä urheiluturismin näkökulmista. Tutkimusstrategiana toimii palvelumuotoilu.
Tässä opinnäytetyössä on käytetty palvelumuotoilun menetelmiä. Tutkimusvaiheessa asiakasymmärrystä on kerätty haastattelun, varjostuksen sekä asiakaspalautteiden avulla ja saadun aineiston perusteella on määrittelyvaiheessa rakennettu omatoimimatkailijan palvelupolku sekä asiakaspersoonia. Kehittämisvaiheessa on pidetty kaksi työpajaa, jossa on käytetty neljää erilaista ideointimenetelmää. Kehittämisvaiheessa syntyneiden ideoiden perusteella on syntynyt viisi erilaista kehittämisideaa Liikuntakeskus Pajulahden omatoimimat-kailuun.
Tulosten myötä on havaittu, että omatoimimatkailun kehittämiseen tarvitaan olemassa olevien palvelujen kehittämistä mm. kunnollisen välinevaraston rakentamista. Lähitulevaisuuden hankkeisiin kuuluvat ehdottomasti tiedon kulun parantaminen sekä kanta-asiakasjärjestelmän kehittäminen. Kun peruspalvelut on saatu kuntoon, voidaan siirtyä asiakaskeskeisten tuotteiden rakentamiseen ja tulevaisuuden suurena kehittämishankkeena on hyvinvointibaarin rakentaminen alueelle.
Tämän kehittämistyön viitekehys koostuu asiakkaiden tarpeiden ja motiivien tunnistamisesta matkailun lähtökohtana, palvelun kehittämisestä asiakaskeskeisesti sekä matkailupalvelujen kokonaisvaltaisesta käsitteestä. Lisäksi matkailua käsitellään elämyksellisyyden, kokemuksellisuuden sekä urheiluturismin näkökulmista. Tutkimusstrategiana toimii palvelumuotoilu.
Tässä opinnäytetyössä on käytetty palvelumuotoilun menetelmiä. Tutkimusvaiheessa asiakasymmärrystä on kerätty haastattelun, varjostuksen sekä asiakaspalautteiden avulla ja saadun aineiston perusteella on määrittelyvaiheessa rakennettu omatoimimatkailijan palvelupolku sekä asiakaspersoonia. Kehittämisvaiheessa on pidetty kaksi työpajaa, jossa on käytetty neljää erilaista ideointimenetelmää. Kehittämisvaiheessa syntyneiden ideoiden perusteella on syntynyt viisi erilaista kehittämisideaa Liikuntakeskus Pajulahden omatoimimat-kailuun.
Tulosten myötä on havaittu, että omatoimimatkailun kehittämiseen tarvitaan olemassa olevien palvelujen kehittämistä mm. kunnollisen välinevaraston rakentamista. Lähitulevaisuuden hankkeisiin kuuluvat ehdottomasti tiedon kulun parantaminen sekä kanta-asiakasjärjestelmän kehittäminen. Kun peruspalvelut on saatu kuntoon, voidaan siirtyä asiakaskeskeisten tuotteiden rakentamiseen ja tulevaisuuden suurena kehittämishankkeena on hyvinvointibaarin rakentaminen alueelle.