Asiakaskokemuksen kartoitus case: Stockmann Herkku
Palmroos, Isabella; Gvozdiuk, Emilia (2018)
Palmroos, Isabella
Gvozdiuk, Emilia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803303990
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803303990
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli Stockmann Herkun asiakkaiden asiakaskokemuksen kartoitus. Opinnäytetyö lähti liikkeelle toimeksiantajan pyynnöstä ja kiinnostuksesta selvittää ’’Mikä tekee Herkusta Herkun?’’ Kartoitus antaa Stockmannin Herkulle tiedot heidän tämänhetkisestä asiakaskokemuksestaan ja tiedon siitä mistä tekijöistä asiakaskokemus asiakkaalle muodostuu Stockmannin Herkusta.
Tämän opinnäytetyön tietoperusta koostuu asiakaskokemuksen pääkäsitteestä. Tähän liittyy myös toinen teoria kokonaisuus, joka on markkinointimix. Markkinointimix antoi pohjan teemahaastattelun tekoon, joka oli tämän työn aineistonkeruumenetelmä. Markkinointimixistä valittiin kolme P:tä, joita käytettiin teemahaastattelun teossa ja ne olivat tuote ja palvelu, henkilöstö ja saatavuus.
Teemahaastattelulla saatiin tietoa Herkun asiakkaan asiakaskokemuksesta. Herkussa käyvälle asiakkaalle on tärkeää että hän löytää sieltä sellaisia tuotteita mitä ei muualta saa, saa neuvoja ja ohjeistuksia ruuanlaittoon palvelutiskeillä ja löytää tuoretta ja laadukasta ruokaa. Mutta Herkun asiakas jää kaipaamaan esimerkiksi opasteita, henkilökohtaisempaa palvelua, istuinpaikkoja jonottaessa ja vielä enemmän uutuuksia ja erikoistuotteita.
Tämän opinnäytetyön tietoperusta koostuu asiakaskokemuksen pääkäsitteestä. Tähän liittyy myös toinen teoria kokonaisuus, joka on markkinointimix. Markkinointimix antoi pohjan teemahaastattelun tekoon, joka oli tämän työn aineistonkeruumenetelmä. Markkinointimixistä valittiin kolme P:tä, joita käytettiin teemahaastattelun teossa ja ne olivat tuote ja palvelu, henkilöstö ja saatavuus.
Teemahaastattelulla saatiin tietoa Herkun asiakkaan asiakaskokemuksesta. Herkussa käyvälle asiakkaalle on tärkeää että hän löytää sieltä sellaisia tuotteita mitä ei muualta saa, saa neuvoja ja ohjeistuksia ruuanlaittoon palvelutiskeillä ja löytää tuoretta ja laadukasta ruokaa. Mutta Herkun asiakas jää kaipaamaan esimerkiksi opasteita, henkilökohtaisempaa palvelua, istuinpaikkoja jonottaessa ja vielä enemmän uutuuksia ja erikoistuotteita.