Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Establishing a toolkit for pop-up restaurateurs - Case Startup Refugees

Vitikka, Mika (2018)

Avaa tiedosto
Thesis_2018_Vitikka_Establishing_toolkit_1.pdf (2.076Mt)
Lataukset: 


Vitikka, Mika
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804044095
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää työkalu Startup Refugees yritysohjelman-pop-up ra-vintoloitsijoille, jotka järjestävät pop-up-tapahtumia Vantaan Tikkurilan Walkers Caféssa. Opin-näytetyön toimeksiantaja oli Startup Refugees-verkosto, jonka tarkoitus on rohkaista ja auttaa Suomessa olevia turvapaikanhakijoita yrittäjyyteen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli auttaa pop-up-yrittäjiä saamaan ymmärrystä asiakkaista ja heidän tarpeistaan.

Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui pakolaisuuden ja pop-up-ilmiön teoriasta, asiakas-ymmärryksestä sekä asiakaskokemuksesta palvelutapahtumassa. Näiden ilmiöiden ymmärtäminen oli ratkaisevaa opinnäytetyön tavoitteen hahmottamisessa ja rajaamisessa. Pop-up-ilmiö käsitteli historiaa, ominaispiirteitä, lainsäädännöllisiä tekijöitä sekä polkua yrittäjyyteen.

Tämä työkalu pop-up ravintoloitsijoille kehitettiin Ojasalon, Koskelon ja Nousiaisen palvelumuotoi-lun mallin mukaan. Malli koostui neljästä vaiheesta; Kartoita ja ymmärrä, ennakoi ja ideoi, mal-linna ja arvioi sekä konseptoi ja vaikuta. Ensimmäisessä vaiheessa kerättiin asiakasymmärrystä kontekstuaalisen haastattelun ja havainnoinnin avulla Café Walkersissa. Ravintola-alan ammatti-laisista koostuneen on-line ryhmähaastattelun avulla saatiin hahmotettua nykyisiä ja tulevia pop-up ravintolatrendejä. Näitä tuloksia käytettiin toisessa vaiheessa asiakasprofiilien ja trendikortin luo-misessa. Mallinna ja arvioi –vaihe tuotti asiakaspolun, blueprint-mallin sekä prototyypin. Viimeises-sä konseptoi ja vaikuta-vaiheessa suunniteltiin loppukäyttäjille Business Model Canvas, jonka sisäl-töä voidaan käyttää apuna liiketoimintamallin suunnittelussa.

Tärkein tuotos tässä opinnäytetyössä oli pop-up ravintoloitsijoille tarkoitetun työkalun prototyyppi sisältöineen. Sisältöä olivat asiakasprofiilit, trendikortti, asiakaspolku, blueprint sekä Business Mo-del Canvas. Prototyyppi sisältää myös kuvia Café Walkersista sekä toimintamallikaavioita. Proto-tyyppi antaa konkreettisen kuvan työkalun lopullisesta versiosta. Toimeksiantajan edustajan mu-kaan, prototyyppiä voitaisiin testata yritysohjelmaan osallistuvien uusien pop-up-ravintoloitsijoiden kanssa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste