Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

How to support a child's cultural identity?

Bahne, Rita (2018)

 
Avaa tiedosto
Thesis Rita Bahne 04042018 1.pdf (300.7Kt)
Lataukset: 


Bahne, Rita
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804134639
Tiivistelmä
Pääkaupunkiseudun päivähoito on monikulttuurisempi kuin koskaan aiemmin. Tämän opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jonka tarkoitus oli tutkia, miten vanhemmat ja päivähoidon työntekijät tukevat lapsen kulttuuri-identiteettiä. Tarkoituksena oli tutkia myös, miten yhteistyötä päivähoidon ja vanhempien välillä voidaan kehittää identiteettien tukemiseksi. Opinnäytetyön yhteistyötaho oli päiväkoti pääkaupunkiseudulla.

Aineiston keruussa käytettiin laadullisia haastatteluita vanhemmille ja päivähoidon työntekijöille. Kirjallisuuskatsauksessa pohdittiin kulttuurin yhteyttä identiteettiin ja kieleen. Myös varhaiskasvatussuunnitelmaan sekä yhteistyöhön vanhempien ja päivähoidon välillä tutustuttiin. Kirjallisuuskatsauksessa tuotiin esiin työntekijöiden vastuita, sekä annettiin käytännön vinkkejä monikulttuurisuutta tukevan päiväkotiympäristön luomiseksi.

Tulokset kertoivat, että vanhemmat halusivat antaa lapsilleen mahdollisuuden tehdä omia valintoja kulttuurin suhteen. Vaikutteiden ja tiedon tarjoaminen sekä mahdollisuus keskusteluun olivat keskiössä. Työntekijät ymmärsivät vastuunsa roolimalleina ja halusivat opettaa lapsille avoimuutta ja ymmärrystä kulttuureita kohtaan. Yhteistyön kehittämiseksi vastaajaryhmät toivoivat, että perheet voisivat esitellä kulttuureitaan päiväkodissa. Työntekijät toivoivat vanhempien tukevan lasten kulttuuri-identiteettiä korostamalla avoimuutta ja ymmärrystä. Päätelmänä oli, että lasten kulttuuri-identiteettiä tuettiin korostamalla kulttuuritietoisuutta ja ymmärrystä, unohtamatta kykyä kriittiseen reflektointiin.

Jatkotutkimusehdotuksiin lukeutui toiminnallinen opinnäytetyö, jolla luodaan päivähoidolle monikulttuurisuutta tukevia aktiviteetteja. Ehdotuksiin lukeutui myös yhteiskunnan monimuotoisuuden tutkiminen etenkin varhaiskasvatuksen näkökulmasta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste