dc.contributor.author | Javanainen, Jenni | |
dc.date.accessioned | 2018-04-20T12:25:00Z | |
dc.date.available | 2018-04-20T12:25:00Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-201804174854 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/143558 | |
dc.description.abstract | Opinnäytetyön tavoitteena on saada tietoa vanhempien kokemuksista ja näkemyksistä alle 3-vuotiaiden lasten tunnekasvatuksesta kotona. Työ on tehty yhteistyönä helsinkiläisen päiväkodin kanssa. Tarkoituksena on selvittää miten lapsen tunteet näkyvät kotona ja miten niitä käsitellään ja tuetaan, eli miten tunnekasvatus toteutuu kotona sekä kokevatko vanhemmat tarvitsevansa tukea tunnekasvatuksessa. Tutkimuksen tulosten perusteella päiväkotiryhmän työntekijöille kootaan materiaalia esimerkiksi vanhempainillan tueksi. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu tunteiden kehityksestä ja perustunteista, tunnetaidoista, varhaisesta vuorovaikutuksesta ja itsesäätelytaidoista sekä tunnekasvatuksesta.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jonka aineisto on kerätty avoimella kyselylomakkeella. Kysely jaettiin päiväkotiryhmän vanhemmille sekä lähetettiin sähköpostilla opiskelijan lähipiiriin kohderyhmään kuuluville vanhemmille. Saatu aineisto analysoitiin sisällön analyysin avulla. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että tunnekasvatusta toteutetaan kotona, vanhemmat kokevat, että pystyvät hyvin vastaamaan lastensa tunteisiin. Tulosten mukaan vanhemmat kokevat tarvitsevansa ajoittaista vertaistukea tunnekasvatuksessa. Vertaistukea voidaan toteuttaa ryhmätapaamisten ja verkon välityksellä. Jatkotutkimuksena voisi tutkia erilaisten tunnemateriaalien käytön vaikutuksia lapsen tunnetaitoihin sekä tunteiden käsittelyyn. | fi |
dc.description.abstract | The aim of this thesis was to research the experiences and opinions of parentis of children under the age of three of emotional education. The thesis was made in co-operation with a daycare in Helsinki. The purpose of this thesis was to find out how children show their emotions at home, how the emotions shown are supported and dealt with, is emotional education present at home, and do parents need help and/or support in the matters dealing with emotional education. The results of the thesis can be utilized by the staff of the daycare when having a parents’ evening. The theoretical framework of the thesis consists of theories on basic emotions and the development of emotions, emotional skills, early interaction and self-regulation, and emotional education.
This thesis is a qualitative study. The data was collected with a questionnaire with open questions. It was distributed to the parents by the daycare and was also sent by email to the author’s friends and family that were parents of children under the age of three. The data collected was analyzed using the content analysis method. The results of the thesis show that emotional education is present in home environments and parents feel that they are capable of responding to the emotions of the child. Thus, the results indicate that parents do not feel the need of support in emotional education except for occasional peer support. The support activities can be organized as a group activity or via internet. Suggestion for further research is does a different kind of material that supports emotional education effects on a child’s emotional skills. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Laurea-ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | Vanhemmat tunnekasvatuksen tukena | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/266 | |
dc.organization | Laurea-ammattikorkeakoulu | |
dc.contributor.organization | Laurea-ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.keyword | Tunteet | |
dc.subject.keyword | tunnetaidot | |
dc.subject.keyword | itsesäätelytaidot | |
dc.subject.keyword | tunnekasvatus | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Sosiaaliala|sv=Sociala området|en=Social Sciences| | |
dc.subject.discipline | Sosiaalialan koulutusohjelma | |