Tuotemerkin tunnettuuden kartoittaminen ja markkinoinnin tehostaminen
Yli-Jaakkola, Niko (2018)
Lataukset:
Yli-Jaakkola, Niko
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804205096
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804205096
Tiivistelmä
Opinnäytetyön työelämän edustajana toimi Hyvinkääläinen yritys Rakennuskemia Oy. Opinnäytetyön toimeksiantona ja tavoitteena oli Rakennuskemian maahantuoman Sioo:x tuoteryhmän tunnettuuden kartoittaminen sekä markkinoinnin edistäminen. Työelämän edustajan yhteyshenkilönä toimi Rakennuskemian myyntijohtaja Jukka Nuutinen.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus koostui pääotsikoina brändin tunnettuus ja tutkimusmenetelmät. Brändin tunnettuuden tietoperustan osalta keskityin tunnettuuteen, arvon tuottamiseen sekä markkinointiin, markkinointistrategiaan, markkinatutkimukseen ja markkinointisuunnitelmaan. Tutkimusmenetelmien tietoperustan osalta keskityin tutkimusprosessiin sekä eri tutkimuksen tekotapoihin. Tietoperustan jälkeen opinnäytetyössä käydään läpi toteutus, tulokset sekä kehitysehdotukset.
Opinnäytetyön teossa järjestettiin haastattelu sekä kyselytutkimus. Sioo:x tuotteiden keksijää ja kehittäjää Herje Boströmiä haastateltiin. Haastattelulla saatiin selvennettyä taustoja tuotteesta sekä sitä, miten Sioo:x tuotteet ovat menestyneet muissa maissa ja kuinka niitä on markkinoitu Ruotsissa. Haastattelu toteutettiin 6.10.2017 Rakennuskemian toimitiloissa. Haastattelun pohjalta toteutettiin tutkimuskysely Sioo:x tuotteiden jälleenmyyjille. Tutkimuskysely toteutettiin Keskon järjestämillä sisustusmessuilla Vantaalla 16.11.2017.
Tutkimuskyselyn teon jälkeen analysoin tulokset. Kyselyyn vastasi 26 vastaajaa. Rakennuskemian edustajan kanssa päätettiin että vastaajamäärä oli hyvä ja siitä saatiin tarvittavat tiedot tunnettuudesta Keskon myymäläverkostossa. Tuloksista selvisi, että Sioo:x tuotteiden tunnettuus jälleenmyyjien parissa on osittain vähäistä sekä maahantuojan antama informaatio puutteellista. Tuotteita pidettiin silti ominaisuuksien osalta hyvinä ja potentiaalisina.
Opinnäytetyössä olevat kehitysehdotukset Rakennuskemialle markkinoinnin suhteen muodostuivat tehdystä haastattelututkimuksesta ja tutkimuskyselyn tuloksista. Näiden pohjalta selvisi oikeanlaisen markkinoinnin tehostamisen tärkeys sekä saatiin ideoita Ruotsissa tehdystä markkinoinnista. Keskeisimmät markkinointitoimenpiteet painottuvat suoraan jälleenmyyjille markkinointiin, sosiaalisenmedian markkinointiin sekä messu- ja yhteistyökumppani markkinointiin. Jälleenmyyjille tulisi saada kattavaa informaatiota Sioo:x tuotteista, jotta he voivat myydä tuotetta asiantuntevammin. Myös jälleenmyyjien kouluttamista Rakennuskemian toimesta ehdotetaan. Sosiaalisen median markkinointiin tulee panostaa erityisesti. Kanavista varsinkin Facebook, YouTube ja mahdollisesti Instagram toimisivat markkinoinnin tehostamisessa jälleenmyyjille ja suoraan tuotteiden loppukäyttäjille. Messu- ja yhteistyökumppani markkinoinnissa on hyvä potentiaali tuoda tunnettuutta esille.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus koostui pääotsikoina brändin tunnettuus ja tutkimusmenetelmät. Brändin tunnettuuden tietoperustan osalta keskityin tunnettuuteen, arvon tuottamiseen sekä markkinointiin, markkinointistrategiaan, markkinatutkimukseen ja markkinointisuunnitelmaan. Tutkimusmenetelmien tietoperustan osalta keskityin tutkimusprosessiin sekä eri tutkimuksen tekotapoihin. Tietoperustan jälkeen opinnäytetyössä käydään läpi toteutus, tulokset sekä kehitysehdotukset.
Opinnäytetyön teossa järjestettiin haastattelu sekä kyselytutkimus. Sioo:x tuotteiden keksijää ja kehittäjää Herje Boströmiä haastateltiin. Haastattelulla saatiin selvennettyä taustoja tuotteesta sekä sitä, miten Sioo:x tuotteet ovat menestyneet muissa maissa ja kuinka niitä on markkinoitu Ruotsissa. Haastattelu toteutettiin 6.10.2017 Rakennuskemian toimitiloissa. Haastattelun pohjalta toteutettiin tutkimuskysely Sioo:x tuotteiden jälleenmyyjille. Tutkimuskysely toteutettiin Keskon järjestämillä sisustusmessuilla Vantaalla 16.11.2017.
Tutkimuskyselyn teon jälkeen analysoin tulokset. Kyselyyn vastasi 26 vastaajaa. Rakennuskemian edustajan kanssa päätettiin että vastaajamäärä oli hyvä ja siitä saatiin tarvittavat tiedot tunnettuudesta Keskon myymäläverkostossa. Tuloksista selvisi, että Sioo:x tuotteiden tunnettuus jälleenmyyjien parissa on osittain vähäistä sekä maahantuojan antama informaatio puutteellista. Tuotteita pidettiin silti ominaisuuksien osalta hyvinä ja potentiaalisina.
Opinnäytetyössä olevat kehitysehdotukset Rakennuskemialle markkinoinnin suhteen muodostuivat tehdystä haastattelututkimuksesta ja tutkimuskyselyn tuloksista. Näiden pohjalta selvisi oikeanlaisen markkinoinnin tehostamisen tärkeys sekä saatiin ideoita Ruotsissa tehdystä markkinoinnista. Keskeisimmät markkinointitoimenpiteet painottuvat suoraan jälleenmyyjille markkinointiin, sosiaalisenmedian markkinointiin sekä messu- ja yhteistyökumppani markkinointiin. Jälleenmyyjille tulisi saada kattavaa informaatiota Sioo:x tuotteista, jotta he voivat myydä tuotetta asiantuntevammin. Myös jälleenmyyjien kouluttamista Rakennuskemian toimesta ehdotetaan. Sosiaalisen median markkinointiin tulee panostaa erityisesti. Kanavista varsinkin Facebook, YouTube ja mahdollisesti Instagram toimisivat markkinoinnin tehostamisessa jälleenmyyjille ja suoraan tuotteiden loppukäyttäjille. Messu- ja yhteistyökumppani markkinoinnissa on hyvä potentiaali tuoda tunnettuutta esille.