Tietoverkkoturvallisuuskoulutuksen kehittäminen
Nieminen, Asseri (2018)
Nieminen, Asseri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804154708
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804154708
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö kehitti tietoverkkoturvallisuuskoulutusta Laurea-ammattikorkeakoulun Network Security -opintojaksolle. Kehittäminen tapahtui luomalla harjoitteluun soveltuva laboratorio ja erilaisia harjoituksia. Opiskelijat suorittavat näitä harjoituksia syksyllä 2017 osana Network Security -opintojaksoa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui kyberturvallisuudesta, josta sitä rajattiin tietoverkkoturvallisuuteen ja vielä tarkemmin murtautumistestaukseen, jota Network Security -opintojakson teoriaosuus käsittelee.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena käyttäen laadullisia menetelmiä. Tutkimus selvitti laboratorioharjoitusten vaikutusta opiskelijoiden osaamisen kehittymiseen, luodun laboratorion käytettävyyttä, ja opiskelijoiden kokemuksia tällaisesta toiminnasta. Tiedonke-ruumenetelminä käytettiin havainnointia, kyselyitä ja haastattelua. Tulokset olivat positiivi-sia: harjoituksilla oli oppimista edistävä vaikutus, laboratorio oli ratkaisuna toimiva ja opiske-lijat kokivat toiminnan hyödyllisenä.
Opinnäytetyön tuotoksina syntynyttä virtuaalilaboratoriota ja harjoituksia voidaan käyttää sellaisenaan tulevilla Network Security -opintojaksoilla, sekä pienin muutoksin soveltaen myös muilla Laurea-ammattikorkeakoulun kyberturvallisuuden opintojaksoilla. Tulevaisuudessa opiskelijat voivat myös käyttää laboratoriota ja harjoituksia itsenäisesti, eikä niiden käytön tarvitse olla lähiopetukseen sidottua.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui kyberturvallisuudesta, josta sitä rajattiin tietoverkkoturvallisuuteen ja vielä tarkemmin murtautumistestaukseen, jota Network Security -opintojakson teoriaosuus käsittelee.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena käyttäen laadullisia menetelmiä. Tutkimus selvitti laboratorioharjoitusten vaikutusta opiskelijoiden osaamisen kehittymiseen, luodun laboratorion käytettävyyttä, ja opiskelijoiden kokemuksia tällaisesta toiminnasta. Tiedonke-ruumenetelminä käytettiin havainnointia, kyselyitä ja haastattelua. Tulokset olivat positiivi-sia: harjoituksilla oli oppimista edistävä vaikutus, laboratorio oli ratkaisuna toimiva ja opiske-lijat kokivat toiminnan hyödyllisenä.
Opinnäytetyön tuotoksina syntynyttä virtuaalilaboratoriota ja harjoituksia voidaan käyttää sellaisenaan tulevilla Network Security -opintojaksoilla, sekä pienin muutoksin soveltaen myös muilla Laurea-ammattikorkeakoulun kyberturvallisuuden opintojaksoilla. Tulevaisuudessa opiskelijat voivat myös käyttää laboratoriota ja harjoituksia itsenäisesti, eikä niiden käytön tarvitse olla lähiopetukseen sidottua.