Suosittelu ja asiakastarinat markkinointiviestinnässä
Pulkkinen, Niilo (2018)
Pulkkinen, Niilo
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804255453
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804255453
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tutkii suositteluja ja asiakastarinoita sekä niiden hyödyntämisen keinoja markkinoinnissa. Työn tavoitteena oli selvittää, kuinka Hämeen kauppakamarin koulutusasiakkaat kokevat suosittelun ja asiakastarinat sekä kuinka niitä voitaisiin jatkossa tehokkaasti markkinoinnissa käyttää. Tavoitteena oli myös antaa toimeksiantajalle konkreettisia esimerkkejä aiheen hyödyntämisestä.
Opinnäytetyön teoriaosuus on jaettu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa käsitellään suosittelua, sen suhdetta Word-of-Mouthiin sekä sen hyödyntämisen keinoja. Toisessa osassa käsitellään yhtä suosittelun muotoa, asiakastarinoita. Teoriaosuuksissa on käytetty ajankohtaisia kirjallisia sekä elektronisia lähteitä. Teoriaosuudessa hyödynnettiin myös asiantuntijahaastattelua.
Opinnäytetyön tutkimusosuus suoritettiin keväällä 2018, Hämeen kauppakamarin Hyväksytty Hallituksen Jäsen–kurssin käyneille koulutusasiakkaille. Tutkimus suoritettiin kyselytutkimuksena Webropol-työkalun avulla. Linkki kyselyyn välitettiin Hämeen kauppakamarin koulutuspäällikön kautta.
Tutkimuksen tuloksena ilmeni, että Hämeen kauppakamarin koulutusasiakkaat pitävät suositteluja ja asiakastarinoita tärkeänä vaikuttamisen keinona ja varsinkin suosittelulla on suuri merkitys. Yli puolet vastaajista etsii suositteluja ennen ostopäätöstään. Tutkimuksen tulosten perusteella tehtiin myös ehdotuksia joilla toimeksiantaja voisi omaa markkinointiaan aiheita hyödyntämällä kehittää.
Opinnäytetyön teoriaosuus on jaettu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa käsitellään suosittelua, sen suhdetta Word-of-Mouthiin sekä sen hyödyntämisen keinoja. Toisessa osassa käsitellään yhtä suosittelun muotoa, asiakastarinoita. Teoriaosuuksissa on käytetty ajankohtaisia kirjallisia sekä elektronisia lähteitä. Teoriaosuudessa hyödynnettiin myös asiantuntijahaastattelua.
Opinnäytetyön tutkimusosuus suoritettiin keväällä 2018, Hämeen kauppakamarin Hyväksytty Hallituksen Jäsen–kurssin käyneille koulutusasiakkaille. Tutkimus suoritettiin kyselytutkimuksena Webropol-työkalun avulla. Linkki kyselyyn välitettiin Hämeen kauppakamarin koulutuspäällikön kautta.
Tutkimuksen tuloksena ilmeni, että Hämeen kauppakamarin koulutusasiakkaat pitävät suositteluja ja asiakastarinoita tärkeänä vaikuttamisen keinona ja varsinkin suosittelulla on suuri merkitys. Yli puolet vastaajista etsii suositteluja ennen ostopäätöstään. Tutkimuksen tulosten perusteella tehtiin myös ehdotuksia joilla toimeksiantaja voisi omaa markkinointiaan aiheita hyödyntämällä kehittää.